Nyheter

Hvorfor Nearshoring kan være akkurat det du trenger

Baltic Assist Accounting 2 3

Ettersom det blir stadig lettere å få kontakt med mennesker over hele verden med et klikk på knappen, er det trygt å si at verden blir et mindre sted. Dette er en stor ting for kundene fordi det betyr at de kan benytte seg av ekspertise over hele verden. Hva det betyr for bedrifter på noen nivåer er imidlertid økt konkurranse.

Overalt hvor du vender deg kommer smarte mennesker med nye måter å pakke tjenester på som gjør ting raskere og mer tilgjengelig. Det betyr at hvis du vil ligge i forkant av kurven, må du tenke utenfor boksen. Apropos å tenke utenfor boksen; har du noen gang hørt om nearshoring?

Nearshoring: Noe nytt å vurdere

Globale selskaper har offshored kritiske deler av sin forretningsfunksjon i årevis nå – med blandede resultater. Det har vært drevet callsentre i utlandet med fjerne geografiske og kulturelle bånd til morselskapet. Selv om dette er gjort med de beste intensjoner, har det til tider ført til et fall i kundetilfredsheten. Noe vi kan være enige om at ingen bedrifter vil ha!

Interessant nok er det her ideen om nearshoring kommer inn. Det er en form for outsourcing, men en som er betinget av å finne en profesjonell tredjepart med nære geografiske bånd til kjernevirksomheten din. Det spennende med dette er at det er en relativt ny idé, men en som gir mye mening når du begynner å tenke på den.

Her er noen få ideer som vi ikke kan se hvorfor nearshoring er en idé du kanskje bør vurdere:

  • Det kan hjelpe deg med å forbedre effektiviteten ved å sette ut spesifikke oppgaver til erfarne tredjeparter
  • Det kan tillate deg å ansette en mye slankere og mer fleksibel arbeidsstyrke som vil matche den nåværende formen på kjernevirksomheten din
  • Det lar deg kutte kostnader og samtidig opprettholde kvaliteten på kundeopplevelsen
  • Det er en idé som passer med behovene til selskaper i alle former og størrelser

Absolutt mye til ettertanke når du ser alt nede på papiret er det ikke der!

Har Offshoring gått av moten?

Det er noe vi blir spurt om hele tiden: det er ikke så mye at det har gått av moten, mer at det begynner å bli erstattet. I årevis har offshoring gitt et billigere og slankere sluttprodukt til forbrukerne ved å redusere kostnadene til noen av de største selskapene i verden. Ganske kult fra et forbrukerstandpunkt kan jeg forestille meg at du tenker.

Noe å vurdere er imidlertid at det (uvitende) kan skade servicenivået de samme forbrukerne opplever. Ingen sier at dette er på grunn av mangel på innsats eller noe sånt - offshoring-selskaper ansetter de beste og flinkeste, det er det ingen tvil om. Kunder føler imidlertid at ting går litt jevnere når de har en nærmere kobling til personen i den andre enden av telefonen.

Call sentre er bare et typisk eksempel, men i sannhet kan du argumentere for hvilken som helst modell for outsourcing. Det er rett og slett gammel menneskelig natur når du kommer ned til det. Det er derfor det er et gap for nearshoring. Bedrifter kan spare penger og overføre noen av disse besparelsene til kundene sine. I tillegg kan nærlandsarbeiderne dine integreres sømløst i et team uten problemer eller friksjon.

Hvordan vet du når du bør nærme kysten?

Det kan være vanskelig å vite når du skal ta spranget og stole på en tredjepart med noe av arbeidet ditt. Du vil være sikker på at du kan stole på at de får jobben gjort, for til syvende og sist er det navnet ditt og merket ditt som står på spill. Det betyr at selv om fordelene med nearshoring er uklare, må du tenke litt for å unngå at potensielle ulemper og fallgruver oppstår.

For å gjøre ting problemfritt, har vi brukt litt tid på å utarbeide noen ting som du kan vurdere og tenke over. Hvis du går gjennom dem én etter én, vil du kunne se om nearshoring er den rette veien for deg:

  1. Ønsker du å kutte kostnadene dine? Selvfølgelig er du det! Det er den første tingen med nearshoring som du trenger for å gi en stor hake. Fordi du bare betaler for det du trenger med enkle faste avgifter for oppgaven du skal gjøre, kan du holde ting slankt og fleksibelt. To ting jeg tror vi kan være enige om er helt avgjørende i forretningsverdenen.
  2. Er bedriftskulturen din viktig for deg? Selvfølgelig er det det! Kulturen i virksomheten din er like viktig som kjernemerket når du ønsker å skape en varig identitet som skiller deg fra mengden. Offshoring kan endre kulturen din fordi du har å gjøre med arbeidspraksis fra hele verden. Vi er de første til å si at litt kulturelt mangfold beriker oss alle, men husk at det ikke er det vi snakker om her. Vi snakker om å sørge for at forventninger til produksjon, kvalitet og tidsrammer blir intuitivt tilpasset fra dag én. Nearshoring tar seg av alt dette uten at du trenger å jage og sende rundt etiske retningslinjer i det uendelige.
  3. Er flytende og produktiv arbeidsstyrke noe du vil ha? Du vedder på at det er det! Ved å kunne ansette folk som er kjent for å få jobben gjort riktig første gang, vil du kunne ta ting litt lettere. Du vil ikke svette over om du fikk frem poenget ditt slik du hadde tenkt et par dager tidligere mens du ser at fristene tikker stadig nærmere. Tenk på nearshoring som problemfri offshoring som gjør alt enklere.

konklusjonen

Gjør en lang historie kort: nearshoring er som offshoring, men uten bryet med midnattskriser, vanskelighetene med kulturelle barrierer og de vanskelige tingene med å justere markant forskjellige forventninger. Hvis det høres ut som den typen ting du trenger, så er det vel verdt å brygge litt kaffe og tenke på hvilke oppgaver og funksjoner du ønsker å nærme deg.