Nyheter

Offshoring, Nearshoring eller Reshoring?

Baltic Assist Accounting 5 3

Når du vil vite hvordan du skal strukturere virksomheten din etter hvert som den vokser, kan det være vanskelig å forstå hvor du skal begynne. Selvfølgelig trenger du en levedyktig langsiktig strategi, men med så mange buzzwords som hopper rundt, hvor begynner du søket?

For å gjøre ting hyggelig og enkelt for deg skal vi ta en titt på 3 av nøkkelkonseptene du trenger å vite om. På den måten vil du kunne ta de smarte valgene som er til beste for bedriften din. Alt mens du er trygg i vissheten om at du har en klar forståelse av hva alternativene dine er.

Offshoring: Alt du trenger å vite om å reise i utlandet

Offshoring er stedet du flytter noen av dine vitale funksjoner til utlandet for å effektivisere driften. Vanligvis gjøres dette i samarbeid med en tredjeparts tjenesteleverandør som opererer i et land med betydelig lavere levekostnader. Forskjellen i lønnen mellom den oversjøiske staten og ditt eget land lar deg spare penger på en av dine viktigste faste utgifter – lønn.

Offshoring er en tilnærming som har vært vanlig i noen år, men den er ikke uten potensielle ulemper. Som mange britiske banker har funnet ut i løpet av de siste ti årene, kan de kulturelle og språklige barrierene skapt av offshoring-kundestøtte bli sett på som negative av kundene selv.

Det har ført til at enkelte organisasjoner har ført sine aktiviteter nærmere hjemmet. Det er to måter det er mulig på. Og vi skal diskutere dem begge i detalj nå.

Reshoring: Få bedriften din hjem igjen

Reshoring er et enkelt konsept for å få hodet rundt. Alt det innebærer er å bringe deler av virksomheten din som tidligere var offshore, tilbake til hjemlandet ditt. Noen vil se dette som en innrømmelse at offshoring sparer penger, men forårsaker skade på merkevarer på grunn av et fall i servicekvalitet. Det er fortrinnsvis å kjøre med lavere margin enn det er å prøve å kjempe mot strømmen av en misfornøyd kundebase.

I virkeligheten er det et pragmatisk skritt å ta for å beskytte merkevaren din og sørge for at virksomheten din har full oversikt over hva som skjer. Når det er sagt, er det ulempen at du nå må ansette heltidsansatte som mest sannsynlig vil ha faste stillinger ved hovedkontoret ditt. Dette er selvfølgelig ikke den mest smidige tilnærmingen å ta, som er der den mest fleksible og slanke av de tre nøkkelkonseptene kommer inn i bildet.

Nearshoring: Kundeservice møter Lean Operation

Det smarte med nearshoring er at den kombinerer de beste bitene av offshoring og re-shoring, og gjør unna bitene du gjerne ville vært uten. Det høres ut som det er for godt til å være sant, men nearshoring er nå en vanlig praksis for bedrifter over hele verden. Så hva er det?

Nearshoring refererer til outsourcing av viktige forretningsfunksjoner til tredjeparter i nærliggende land. Disse landene vil vanligvis ha de samme, eller svært like, kulturene til ditt hjemland på grunn av deres nærhet. Det betyr at alle språk- og kulturelle barrierer er en saga blott med en gang.

Det du kanskje lurer på er hvordan du sparer penger? Nabolandene har en tendens til å ha svært like levekostnader på grunn av handel over landegrensene og nære kulturelle bånd. Men det du ikke har tatt med i ligningen er det magre elementet. Ved å ansette arbeidere på ad hoc-basis fra en pålitelig tredjepart, betaler du kun for ekspertisen du trenger, når du trenger den.

På den måten trenger du aldri å bekymre deg for å opprette faste stillinger og alle overheadene som følger med dem. Alt du trenger å gjøre er å finne den rette personen for oppgaven og konsentrere deg om å få det gjort i tide.

Hvilken tilnærming fungerer for deg?

Hver av de tre tilnærmingene vi har skissert vil fungere for virksomheten din, men resultatene vil være varierte. Hvis du ønsker å gjøre din bedrift så billig å drive som mulig, vil offshoring ofte være veien å gå. Men du må være forsiktig med å kutte kostnadene for mye. Hvis kundene dine synes det er vanskelig å gjøre forretninger eller snakke med din innleide hjelp, kan dette avskrekke kundene dine fra å bli hos deg. Enda verre, deres misnøye kan føre til at merkevaren din blir anløpt på én måte, form eller form.

Reshoring er alltid et trygt valg fordi du personlig kan gå god for arbeidspraksisen i ditt eget land. Du vet hva du får, og det vil være enkelt å tilpasse forventningene dine til resultatene til arbeiderne dine.

Hva det ikke vil gjøre; Det sparer deg imidlertid for mye penger fordi du sannsynligvis vil opprette faste stillinger. Mens en fast ansatt er flott, i den forstand at du aldri trenger å lete etter noen igjen når du først har ansatt dem. De kommer med bagasje og overhead som kan redusere smidigheten og fleksibiliteten til virksomheten din.

Den beste tilnærmingen er å vurdere nearshoring, da det tilbyr det beste fra begge verdener. Ved å kunne spare penger ved å bruke ad-hoc-assistenter etter behov, vil du kunne øke marginene dine. Og på grunn av de nære kulturelle båndene til nabolandet de befinner seg i, vil det være enkelt for kundene dine å gjøre det de trenger å gjøre. Ikke bare det, men det vil også være enkelt for deg å tilpasse forventningene dine til resultatet.

Ta den smarte avgjørelsen

Som med alt i næringslivet, er det sjelden et definitivt riktig svar som ikke gir noen ulemper. Å få ting gjort handler like mye om å kompromisse og balansere mål som det handler om hva som er best for virksomheten din. For å ta den riktige avgjørelsen må du vurdere fordelene ved kundeopplevelsen i én hånd. Og mulige økonomiske besparelser for å øke marginene dine på den andre. Når du gjør det, vil det være åpenbart hvilken vei du bør fortsette.