Nyheter

Hvordan outsource tjenester og ansatte med suksess

8795617:3

For de som leser dette innlegget er nok outsourcing noe av interesse. Det skjønner vi. Bedrifter over hele verden lener seg mot outsourcing av en rekke forskjellige årsaker. Det kan være å kutte kostnader og nå et bredere marked, implementere nye strategier eller til og med noe helt annet. Outsourcing kan være fordelaktig på grunn av juridiske, økonomiske eller sosiale forskjeller mellom land, regioner eller til og med kontinenter.

Likevel er det ikke alle som får det til å fungere. Men hvorfor? Kanskje er det fordi den fullstendige kunnskapen om vellykket outsourcing ikke kan settes i én setning. Suksess er ikke lett i dette markedet. Det er et bredt tema som krever et dypere dykk i det. La oss gjøre det og dele litt kunnskap med deg om de viktigste utfordringene ved vellykket outsourcing, og dele noen tips for å få deg i riktig retning.

Det er ikke uten sine utfordringer

Hvis du skulle hoppe med hodet først inn i en outsourcing-satsing, er sjansen stor for at utgiftene dine vil øke, men du vil ikke få noen økonomiske eller faktiske fordeler eller redusere utgiftene. Vi hører om bedrifter som samler tap på flere tall på grunn av uprofesjonelle og hissige beslutninger om å fordype seg i outsourcing. Selv om det har betydelig oppside, er det neppe mulig å bare få det til å fungere uten forberedelse eller støtte.

Hovedhindringen – å finne riktig plassering

Den primære utfordringen, mesteparten av tiden, svever rundt stedet. Noen ganger velger bedrifter å outsource lokalt, som å finne et billigere kontor over hele byen. Imidlertid er de virkelig effektive og økonomiske løsningene nesten 100 % internasjonale, noen ganger til og med interkontinentale. Hvis et bestemt marked tilbyr kutt i arbeidskraft, uten å måtte kompromisse for mye eller i det hele tatt når det gjelder service eller produktkvalitet, så er det grønt lys å gå. Til tross for disse fakta, er noen bedriftseiere trege til og med å tro at billigere, outsourcet arbeidskraft er noe bra.

Vel, vi er her for å endre disse troene. Å gjennomføre en outsourcing ansettelsesplan ved bare å kjenne det billigste landet er ennå ikke verdt det. Foruten de lavere kostnadene ved å ansette folk, skattefrie fritak, er det flere faktorer å vurdere før du velger stedet å outsource.

Baltic Assist begrenser det til disse faktorene for å finne den beste plasseringen for outsourcing:

  • Lempelige eller fleksible juridiske og politiske betingelser for ansettelse og virksomhet
  • Lav skatt for arbeidsgiver
  • Lavere arbeidskostnad
  • Kulturelle eller forretningsmessige likheter

Alt annet av varierende betydning vil sannsynligvis falle inn under en av disse kategoriene. La oss dykke litt dypere og gi eksempler.

Politisk stabilitet + lite juridiske barrierer

Geopolitikk er viktig. Å investere i internasjonale markeder som ikke har politisk stabilitet har alltid høy risiko. Det er grunnen til at et mindre EU-land som Belgia, med 11.4 millioner mennesker, tiltrekker seg mye mer eksterne investeringer enn 46 millioner Ukraina. Næringslivet elsker politisk stabilitet. Også lokal arbeidsrett er også av stor betydning. Det spiller en betydelig rolle i den endelige avgjørelsen. For eksempel er det mye mer komplisert å ansette noen i Russland for en utenlandsk enhet enn å gjøre det i EU. Det er bare sånn ting er. Dermed kommer mye flere amerikanske eller Europa-baserte forretningsdatterselskaper over hele EU i stedet for å flytte til et stort marked som Russland. Så fornuftige beslutningstakere bør vurdere et alternativ til Russland.

Så la oss si at du begrenset det til to steder: Litauen og det tidligere nevnte Ukraina. La oss også anta at begge land på papiret har like kompetente kandidater. I følge WorldData har Ukraina en mye lavere gjennomsnittlig årslønn, så vekten bør sannsynligvis veie i dens favør, ikke sant? Imidlertid vil du sannsynligvis velge Litauen på grunn av:

  • Den mer stabile geopolitiske situasjonen,
  • EU-regulert og oversett rettssystem

På jakt etter det perfekte stedet med små bedriftsskatter

Neste – finne ut hvor mye skatt du må betale. Speidingen av selskapsskatt går hånd i hånd med forrige trinn. En stor del av bedriftene søker lavere skatt. Skattebelastningen i enkelte innenlandske markeder er et reelt problem for arbeidsgivere. Noe som ikke er overraskende når du tenker på at selskapsskatt er en viktig brikke for å bestemme det nest beste stedet for outsourcing. Ved å kjenne til skattesystemet kan du velge én av to tilnærminger:

  1. Det første alternativet, åpne ditt datterselskap i det respektive landet. Du vil operere som en organisasjon i landet og betale alle skatter. Nedenfor sammenligner vi selskapsskatter som ble brukt på virksomheter i de listede landene innen utgangen av 2018. Brukt var KPMGs selskapsskattetabell.

Bedriftsskattesats e1558505168231 3

 

Diagrammet ovenfor viser prosentandelen av selskapsskatten (regnet fra årsinntekten) rundt om i verden. I følge denne informasjonen ville det være best for deg å etablere et datterselskap i Ungarn eller Litauen, hvor selskapsskattesatsene er henholdsvis 9 og 15 %. De forente arabiske emirater og deres selskapsskatt på 55 % vil være den minst kostnadseffektive løsningen. Det globale gjennomsnittet på 23.79 % brukt for skala.

  1. Det andre alternativet, finn frilansende individer og omfavn kontraktsbasert ansettelse eller bruk tjenestene til virtuelle byråer. Selv om det å ansette en frilanser kan gi blandede resultater, er virtuelle byråer et klart hjem. Lite eller ingen juridiske problemer, dokumenterte spesialister, sanntids problemløsning. Dette alternativet er verdt å se på.

Ut fra disse dataene og fakta kan vi anta at outsourcing til et sted med høyere selskapsskatt (som fra Danmark til UAE) for å kutte kostnader er ineffektivt. Det ville være best om du fant et sted med lavere selskapsskattesatser enn ditt nåværende innenlandske marked. Et land som Litauen eller Ungarn for en slik bestrebelse er vanligvis mye bedre.

Bestem hvor du skal finne rimeligere ansatte

Når vi snakker om forretningsutgifter, er ingenting mer kostbart enn ansatte. Mennesker er den mest verdifulle og mest krevende ressursen. Uten skikkelige og dyktige spesialister ville selv de beste merkene og organisasjonene stoppet opp. Alle verdsetter talent og bedrifter sparer ingen kostnader for å ansette de beste og flinkeste.

Det spekuleres mye i at en «god» og dyktig medarbeider er dyrere å ansette enn en med lavere kompetanse, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Selv om dette faktum i et innenlandsk og lukket marked kan ha en viss sannhet, på global skala, med hensyn til outsourcing, smuldrer slike spekulasjoner til støv.

Et eksempel: gjennomsnittlig månedslønn i Israel ved utgangen av 2017 var rundt 2,575 5,485 euro per måned. I Danmark var det 2 Euro (begge tallene er før skatt), altså mer enn 10 ganger høyere. Dermed antyder tallene at danske arbeidere er mer dyktige enn israelere, og at det senere koster mer for bedrifter å ansette, ikke sant? Feil. Slike konklusjoner er ifølge World Atlas motsatt av sannheten. Israel har verdens fjerde mest kompetente arbeidsstyrke, mens Danmark ikke engang knekker topp XNUMX.

Ikke desto mindre, ser på ting fra et objektivt ståsted, er det litt mer komplisert å ansette den beste personen for jobben enn å bare si dyrt=bedre eller billigere=bedre. Statistikk sier for eksempel at finnene har verdens mest suksessrike skolesystem; dermed vil lærere sannsynligvis bli verdsatt høyere og være mer kompetente enn spesialister fra et land med svakere skolesystemer.

Dette betyr imidlertid ikke at for eksempel en laserteknolog fra Finland også ville være bedre enn en fra Litauen. Tvert imot, selv om litauere ikke er noen match for finnene i skoleundervisningen, er de mye mer kvalifisert innen laserteknologi. Bedrifter har en tendens til å velge destinasjonen for outsourcing basert primært på kostnadene.

For å få mest mulig ut av det, må du tilpasse den endelige kostnaden for ansettelse med ferdighetene til spesialisten og hans eller hennes kvalifikasjoner. Først da kan en riktig avgjørelse tas.

Bedrifter har en tendens til å velge destinasjonen for outsourcing basert primært på kostnadene. Siden de fleste utkontrakterte jobber er av generell kvalifikasjon, er det ikke vanskelig å begrense de best mulige destinasjonene. For eksempel, i Europa er disse stedene primært de baltiske statene, Polen og Øst-Europa (Romania, Bulgaria). Er du interessert i tall? Her er et diagram for gjennomsnittlig månedslønn (i euro) rundt om i EU.

Diagrammet gir bedrifter som leter etter outsourcingsmuligheter et klart bilde av hvor de kan outsource for å kutte kostnadene mest. For eksempel er gjennomsnittslønnen i Bulgaria nesten åtte ganger lavere enn i Danmark.

Gå globalt eller forbli regionalt?

Hvis du for eksempel kommer fra Skandinavia og prøver å kutte ansettelseskostnadene, kan du lure på "Hvorfor ikke outsource i Fjernøsten Asia, som Indonesia, Vietnam eller Thailand?". Det er en mulighet som mange amerikanske, kanadiske, skandinaviske og europeiske virksomheter vurderer. Gjennomsnittslønnene der er enda lavere enn det laveste gjennomsnittet i EU. Så hvis du tenker på å spare, hvorfor ikke gå hele veien, ikke sant?

Vel ja og nei. Vi tror ikke at outsourcing bare handler om å kutte kostnader. Det må være et sølvfôr. Uforsiktig outsourcing kan resultere i å miste informasjonsflyten i organisasjonen eller skape en flaskehals. Selv om å spare mer penger høres fristende ut, for den skandinaviske virksomheten, er ikke den beste langsiktige løsningen for din virksomhet outsourcing så langt unna.

Måter å få outsourcing til å fungere + hvordan du får mest mulig ut av dine outsourcede ansatte

Finne et virtuelt byrå

Hvis du leter etter tilgang til innovasjon, akselerert fullføring av oppgaver eller å finne rimelige spesialister med kjernekompetanse og ferdigheter – et virtuelt byrå er det beste og sikreste alternativet. Lokale aktører har et bedre grep om det lokale markedet. De har også et bredere nettverk av spesialister, muligens også innen ditt behov.

Når du velger tjenestene til et byrå, kan du spare uker eller måneder. Et byrå kan raskt koble bedrifter med talenter. Dessuten kan du være praktisk med utvelgelsesprosessen, sørge for at kandidaten har den nødvendige kompetansen og kan tilføre verdi til organisasjonen din.

Tester vannet først

I næringslivet gjelder ordtaket "Det er bedre å være forsiktig enn å beklage" perfekt. Outsourcing kan være fordelaktig for deg, eller det kunne det ikke. Kanskje du har feilberegnet eller valgt feil person til oppgaven? Hvis feilen din er i liten skala, har du pusterom til å fikse og reparere problemet med lite tap. Men hvis du bestemte deg for å maksimere hele outsourcingskapasiteten i en enkelt satsing, kan feilene dine skape betydelig resonans.

Vi anbefaler å prøve ut med en håndfull eller enkeltstående ansatte først. Det er hvis du ikke har en eksakt forretningsplan for utkontrakterte virtuelle assistenttjenester ennå.

Velg en nisje for outsourcing

Outsourcing er ikke for alle yrker. Bortsett fra fysisk produksjon, er de mest fremtredende jobbene i outsourcing-området knyttet til virtuelle eller datamaskin/digitale tjenester. Det er grunnen til at eksterne ansatte blir synonyme med virtuelle assistenter. Av de mange tjenestene som tilbys, er noen mye mer populære enn andre.

Sektordiagrammet viser de seks mest populære stillingene for virtuelle assistenter.

  • Ledende med 27 av 100 er kundestøtte. På grunn av rask globalisering og engelsk språk i ferd med å bli den primære metoden for internasjonal kommunikasjon, har det blitt en arbeidsgiverfavoritt å ansette engelsktalende mennesker i mindre arbeidskrevende land
  • Neste opp – regnskap med 20 av 100. Å være en god regnskapsfører krever erfaring, nitid, oppmerksomhet på detaljer og analytiske evner. Disse kravene er like og like verdsatt for regnskapsførere over hele verden. Ansettelser fra land A eller land B utgjør derfor bare en liten kvalitetsforskjell.
  • I tredje posisjon finner vi Web Design. Sammen med grafisk design tar de opp henholdsvis 14 og 11 av 100. Dette er veldig trendy stillinger. Det er rikelig med outsourcingmuligheter på grunn av deres relative høye kostnader og mangel på disse spesialistene. Det er konstant mangel på grafiske og webdesignere fordi tilbudet ikke kan holde tritt med etterspørselen. Dessuten tjener dyktige og erfarne grafiske og webdesignere mye mer enn gjennomsnittslønnen, så en organisasjon sparer hvis den bestemmer seg for å outsource.
  • Programmering, med 8 av 100 faller også i samme posisjon som outsourcing for billigere, like kvalifisert arbeidskraft
  • Dataregistrering er veldig lik over hele kloden; dermed er én av ti utkontrakterte virtuelle jobber i denne kategorien.

Nearshoring og unngå for mange kulturelle forskjeller

Den første hindringen for offshoring langt unna presenterer seg i form av tidssoneforskjeller. De fleste virksomheter løser problemer, utfører oppgaver og håndterer kunder i løpet av døgnets arbeidstid. Du skaper en betydelig ulempe for organisasjonen din og kundene dine hvis en del av kontoret bare fungerer om natten. Hvis du velger å ansette virtuelle assistenter i løpet av dagen og natten - kommer kostnadene til å skyte i været, så det er bedre å nærme seg kysten, selv med litt lavere kostnadsreduksjon.

Hvis du går videre med ideen, bør du vurdere de språklige, kulturelle og tollbarrierene. Du har veldig business-first-orienterte mennesker i det meste av den vestlige verden, med nasjonale og tradisjonelle høytider som standard i de fleste land. Det er imidlertid veldig forskjellige land og mennesker. For eksempel, i land med muslimsk majoritet, må folk følge sine skikker og be til bestemte tider, og se bort fra deres nåværende aktivitet fordi religion er en svært høy prioritet. Dessuten kan det være utfordrende å ansette kvinnelige arbeidere.

Noen spansktalende sør- og mellomamerikanske nasjoner tar fortsatt pauser midt på dagen, kjent som Siesta. Andre land lukker øynene for å komme for sent; andre finner ut alt om kleskode eller ryddighet på arbeidsplassen. Verden er veldig mangfoldig og annerledes, men ikke alle lokasjoner passer kanskje godt til bedriftskulturen din.

Prøv å finne et marked med like mye likhet med hjemmemarkedet. EU har liten forskjell med USA, EEE-medlemsland (Sveits, Norge, Island og andre), Canada. På grunn av disse likhetene er forretningspraksis i flertall, den samme. Dessuten snakker nesten alle engelsk, så kommunikasjonen er alltid effektiv og sammenhengende.

Hvis du dykker mer i dybden i nearshoring, vil du oppdage at nærliggende markeder i utlandet best kan passe dine spesifikke behov. For eksempel har svenske bedrifter flere sjanser til å finne svensktalende UX-designere i umiddelbar nærhet, som Estland, Litauen eller Latvia, i stedet for i Romania, Bulgaria eller Fjernøsten-nasjoner, som Vietnam.

Siste grep

Vi vil påpeke at før man velger å outsource, må prioriteringer gjøres. Det er veldig viktig å forstå og vite hva du prøver å få fra utkontrakterte tjenester. Dine preferanser kan variere fra å redusere kostnader, bygge et grunnlag for et fremtidig outsourcet kontor til planer om utvidelse.

Hvis du har dekket prioriteringene dine, vil det ikke være vanskelig å finne den rette medarbeideren. Du vil ikke bare kunne finne riktig personell, men også skape mer verdi for virksomheten din.

Vi i Baltic Assist har erfaring med å realisere visjonene og målene til mange kunder. Vi vet hva som skal til for å lykkes og oppnå maksimal effektivitet fra outsourcing. Vi gir også råd om din forretningsmodell vil fungere eller ikke for outsourcing.

Kontakt oss så diskuterer vi dine outsourcingsmuligheter.