Nyheter

IT-outsourcing: hvorfor, hvordan og de viktigste fordelene

ITOusourcing 1024x682 1

I løpet av de siste årene, en interesse for IT-outsourcing har økt raskt. Tilbake i 2019 ble det globale IT-outsourcing-markedet verdsatt til USD 333.7 milliarder. Tallene forventes å vokse og nå 397.6 milliarder dollar innen 2025.

Siden IT er en uunnværlig del av nesten enhver virksomhet, er det bare naturlig at bedrifter leter etter de beste fagfolkene å jobbe med.

I denne artikkelen vil vi diskutere hvorfor du bør velge outsourcede IT-tjenester, hvilke fordeler du kan forvente, og hvilke risikoer du bør ta i tankene før du gjør dette skiftet.

 

Hvorfor bør du sette ut IT-tjenester?

La oss starte med å se på hovedgrunnene til at du bør vurdere IT-outsourcing:

  1. Du har akkurat startet opp, og du har ikke ansatt et IT-team ennå.
  2. Du har en IT-avdeling, men resultatene overstiger ikke (eller til og med oppfyller) investeringen du gjør.
  3. IT-teamet ditt er overbelastet og trenger litt ekstra støtte.

Uansett årsak kan det å velge en pålitelig leverandør av outsourcingtjenester bidra til bedriftens suksess.

 

Hva slags IT-tjenester kan outsources?

Det antas generelt at den mest outsourcede IT-tjenesten er IT-støtte. Sannheten er imidlertid at bedrifter i dag kan sette ut nesten hvilken som helst informasjonsteknologitjeneste.

Nedenfor finner du noen av de mest outsourcede IT-tjenestene:

  • 24 / 7 Live Chat-støtte
  • Nettverksadministrasjon
  • IT-prosjektledelse (tenk på strategi, budsjett, planlegging, etc.)
  • IT-anbefalinger
  • Webfiltrering
  • Spamfiltrering
  • Ny brukeroppsett og opplæring
  • Og så mye mer.

At du kan outsource nesten hvilken som helst IT-tjeneste betyr selvsagt ikke at du helt skal kvitte deg med IT-tjenesten din. Men å få et nytt perspektiv og ekstra støtte utenfra kan være til nytte for bedriften din på så mange måter.

 

De viktigste fordelene med IT-outsourcing

Når det gjelder fordelene med IT-outsourcing, er følgende de vanligste:

1. Kostnadseffektiv løsning

Når du velger IT-outsourcing, vil du sannsynligvis spare på ting som opplæring av ansatte, utstyr, kontorlokaler og mye mer.

Det beste er at pengene du sparer kan investeres ytterligere i utviklingen av virksomheten din, produktene og tjenestene dine.

2. Fleksibilitet

Du trenger ikke å sitte fast med det samme IT-teamet i årene som kommer. IT-outsourcing lar deg ansette forskjellige IT-fagfolk for ulike prosjekter du har.

Det lar deg velge de mest dyktige og talentfulle ekspertene avhengig av prosjektets behov.

3. Bedriftens kjernekompetanse er forbedret

Etter å ha delegert for eksempel IT-prosjektledelsen til en utkontraktert fagperson, kan du fokusere på nøkkelaspektene ved virksomheten din.

Hvis du er en produktskaper, kan du investere tid i forbedring og utvikling. Hvis du tilbyr tjenester, kan du nå ta den nødvendige tiden til å polere brukeropplevelsen og mer.

4. Enklere budsjettering

Når du outsourcer IT, fagfolk, kan du bedre forutsi budsjettet og utgiftene dine.

Etter hvert som du betaler fast kompensasjon for en utkontraktert ekspert, ser du tydeligere hvor pengene går og hva som kan gjøres for å spare dem.

 

Noen risikoer å vurdere

Før du velger en IT-outsourcingleverandør, er det en god idé å vurdere potensielle risikoer. Alle av dem kommer til slutt ned til å velge en pålitelig outsourcing-leverandør.

Å ta tid og krefter på å vurdere potensielle risikoer kan hjelpe deg å unngå feil og bevege deg i riktig retning.

Ta en titt på noen risikoer du bør vurdere:

1. Sikkerheten til dine data

Siden data er den viktigste valutaen i dag, er det helt naturlig for en bedrift å være ekstra forsiktig med det.

For å unngå datainnbrudd, sørg for at din valgte IT-outsourcingleverandør har midler til å beskytte dataene dine. Dette inkluderer fysiske sikkerhetstiltak for å forhindre uautorisert adgang til selskapet, kraftige krypteringsprotokoller og sikre databaser.

Sørg for at du har en samtale angående datasikkerhet med den potensielle outsourcingleverandøren.

2. Mindre kontroll

Når du har en IT-avdeling i din bedrift, er det lettere å spore fremdriften. Derfor, når du bestemmer deg for å velge en outsourcet IT-profesjonell, kan du føle at du mister følelsen av kontroll.

For å løse dette problemet, sørg for at du har en ærlig samtale med en outsourcingleverandør om hvor ofte du ønsker å motta informasjon om fremdriften, resultatene og eventuelle kommende utfordringer.

Oftere enn ikke vil en outsourcing-profesjonell være klar til å kommunisere med jevne mellomrom for å gjøre deg fornøyd med tjenestene.

 

Bunnlinjen

Å finne pålitelige outsourcede IT-fagfolk kan (men trenger ikke) være en utfordring.

For eksempel er det mange dyktige og dyktige IT-fagfolk i Litauen, og de er klare til å levere tjenester av høy kvalitet til en kundevennlig pris.

Når du velger et IT-team å jobbe med, bør du vurdere tipsene vi har delt i artikkelen. Ta dessuten hensyn til mulige risikoer og sørg for å diskutere dem med dine outsourcing-partnere.