Økonomiske nyheter

FinOps. Hvordan automatisere økonomiske operasjoner på riktig måte?

Cloud Financial Management - FinOps

Automatisering er både en livredder og den største hodepine for spesialister som arbeider med regnskap, bokføring og andre økonomiske operasjoner.

Selv om det ikke er noen diskusjon om at automatisering kan forbedre arbeidsflyten dramatisk, er det ikke alltid lett å gjøre det på riktig måte.

Det er her FinOps kommer inn og tilbyr smarte, raske og pålitelige IT-løsninger for automatisering.

FinOps står for "Cloud Financial Operations" (noen ganger kan FinOps også refereres til som "Cloud Financial Management" eller "Cloud Cost Management"), og det omfatter praksisen med å bringe økonomisk ansvarlighet til den variable kostnadsmodellen til skyen.

På sin side gjør denne praksisen det mulig for distribuerte team å gjøre forretningsavveininger mellom hastighet, kostnad og kvalitet.

For å se hvordan du bruker FinOps i ditt daglige forretningsliv, skal vi se nærmere på noen av de beste FinOps-praksisene.

De beste FinOps-praksisene

Kort sagt, det er noen få hovedstrategier for FinOps du kan implementere i virksomheten din for å se en positiv endring i økonomisk ansvarlighet:

  • Gjør optimalisering av skykostnadene dine til en prioritet. Det er den raskeste måten å unngå unødvendige utgifter på kort og lang sikt.
  • Introduser ansvarlighet i utgiftene. Spor hvor selskapets penger går til – hvem som bruker dem og på hvilke produkter eller tjenester.
  • Rasjonaliser utgiftene. Ved å få innsikt i hvor pengene flyter, sørg for at du setter opp en plan som vil hjelpe deg å rasjonalisere utgifter slik at ingen penger går til spille.
  • Velg riktig SaaS-regnskapsprogramvare. Å gjøre det vil gjøre økonomiske operasjoner mye enklere.

Tips om automatisering av økonomiske prosesser med FinOps

Bruk tipsene som er nevnt nedenfor, og introduser mer automatisering til bedriften din:

1. Tag Governance

Tagging er en avgjørende praksis for bedrifter som velger å implementere effektiv tilbakeføring og tilbakevisning.

Du må imidlertid huske på at tagging bare fungerer hvis alle følger en global tagging-policy. Det betyr at alle eiendeler i selskapet skal merkes med det samme:

  • nøkler;
  • verdier;
  • samt – samme format.

Til slutt, bruk av tagger er en sikker måte å identifisere ressursene dine på. Du kan se hvilke tagger som mangler, hvilke som er brukt feil og mer.

Deretter kan du stoppe eller blokkere retningslinjer for disse ressursene og slette dem helt i de fleste alvorlige tilfeller. 

2. Planlegging av ressurser

En annen ting du kan gjøre er å planlegge starten og slutten av ressursene.

Du kan for eksempel stoppe ressursene når du er ute av kontoret og planlegge dem tilbake når du kommer tilbake. 

3. Bruksreduksjon

Bruksreduksjon varsler de ansvarlige ansatte om å fjerne alt avfall fra databasene.

Oftere enn ikke er bruksreduksjon svært vanskelig å implementere for de fleste virksomheter. For å gjøre det, er det nødvendig med en forpliktelse til et minimumsnivå for bruk på hele selskapets nivå.

Husk at selv om bedriften din bestemmer seg for ikke å fortsette med dette trinnet, vil de tidligere nevnte praksisene (tag-styring og planleggingsressurser) allerede hjelpe til med å ta et stort sprang mot automatisering.

Bunnlinjen

Hvis det er én melding du vil hente fra denne artikkelen, la det være denne – FinOps er en kulturell praksis som team bruker for å administrere skykostnadene sine.

Derfor er det nøkkelen å ha en avtale og forpliktelse til å gå sammen mot automatisering av økonomiske oppgaver, ved å bruke noen av de beste praksisene nevnt i denne artikkelen.

Mens skiftet i begynnelsen kan se vanskelig ut, er resultatene givende.

FinOps, hvis riktig brukt, vil bidra til å introdusere mer effektivitet og optimalisering for enhver bedrift.