Arbeid hjemmefra er den nye normalen. Det er virkeligheten selskaper av alle størrelser og nesten alle felt må akseptere og håndtere så godt de kan.
Når det gjelder fjernarbeid, har bedrifter en tendens til å ta forskjellige tilnærminger.
Noen bestemmer seg for å gå all-in og flytte alle ansatte online. Til sammenligning velger andre noe som kalles a hybridmodell. I dette tilfellet kan ansatte vanligvis velge hvor ofte de foretrekker å jobbe fra kontoret og hjemme.
Når alt er sagt, er hovedmålet for bedrifter å gjøre fjernarbeid så effektivt som mulig og holde personalets ytelse så høy som alltid.
Derfor er det helt naturlig å diskutere denne nye måten å jobbe på og vurdere dens fordeler, utfordringer og risikoer.
For å lære alt det er å vite om emnet, fortsett å lese artikkelen.
Fordeler med fjernarbeid
La oss starte med å skissere noen av de mest slående fordelene ved å jobbe hjemmefra.
De kan variere fra selskap til selskap, men de fleste har en tendens til å være sant for de fleste virksomheter:
- Sparer kostnader (tid og økonomisk) på pendling.
- Sparer kostnader på kontorlokaler.
- Mer fleksibilitet for personalet.
- Høyere motivasjon hos de ansatte.
- Færre endringer i laget.
- En mer miljøvennlig måte å jobbe på når det gjelder å redusere karbonavtrykk.
- Potensielt mer tid tilbrakt med familien.
Gitt fordelene nevnt ovenfor med fjernarbeid, kan arbeid hjemmefra virke som den beste løsningen for ansattes trivsel, miljøvern og produktivitet.
Det er imidlertid mer om emnet, siden det å vurdere noen av de viktigste utfordringene kan hjelpe bedrifter med å avgjøre om en helt ekstern eller hybrid modell vil fungere for dem riktig.
Fjernarbeidsutfordringer
Noen av de vanligste utfordringene ved fjernarbeid inkluderer:
- Kommunikasjonsspørsmål. Når alle er online, kan det kreve ekstra innsats for å sikre jevn kommunikasjon. Kommunikasjon kan bli spesielt utfordrende når det gjelder å ta viktige beslutninger.
- Svakere lag. Når ansatte ikke møter teammedlemmene sine daglig, er det vanskeligere å skape et sterkt bånd mellom ulike ansatte.
- Tidsstyringsproblemer. Ikke alle er flinke til å disponere tiden sin. Derfor kan fjernarbeid føre til at enkelte ansatte jobber flere timer uten å oppnå bedre resultater.
- Potensielle tekniske problemer. Om det er en tapt forbindelse under en Zoom ringe eller sakte laste inn datafiler, er utfordringen med å få teknologien til å fungere for deg enda større når teamet beveger seg online.
Fjernarbeidsrisikoer: informasjonssikkerhet
Når det gjelder de største risikoene ved fjernarbeid, må vi snakke om databeskyttelse.
Å jobbe eksternt kan ta en toll på å holde selskapets sensitive informasjon trygg.
For å unngå det, bedrifter må vurdere å investere i sikre databaser og verktøy som virtuelle private nettverk (VPN-er) og passord ledere.
Å gjøre det vil bidra til å redusere risikoen for å miste sensitiv informasjon.
Hvordan administrere eksternt arbeid riktig?
Etter å ha diskutert fordelene, utfordringene og risikoene ved fjernarbeid, la oss raskt oppsummere hvordan du kan gjøre arbeid hjemmefra effektivt.
Som bedrift kan det være lurt å vurdere følgende tips:
- Evaluere og redusere fjernarbeidsutfordringer.
- Gjennomgang av bedriftens KPIer eller OKRer slik at de er fjernarbeidsvennlige.
- Utstyre teamet ditt med de riktige verktøyene for å gjøre arbeid hjemmefra smidig, sikkert og effektivt.
- Legger ekstra innsats i knytte sammen laget ditt.
- Oppdatering av belønningssystemet for å holde personalet motivert.
Bunnlinjen
Alt i alt er fjernarbeid (i en eller annen form) kommet for å bli. Derfor må bedrifter over hele verden få det til å fungere best mulig.
Å bruke tipsene nevnt i artikkelen vil øke sjansene dine for å sikre bedriftens beste hjemmearbeidsopplevelse. Arbeid hjemmefra er det beste som kan skje deg!