Nyheter

Virtuelle ansatte VS frilansere. Fordeler og ulemper

virtuell ansatt

Dedikerte virtuelle ansatte kontra prosjektbaserte assistenter, hva er best egnet for virksomheten?

Det er en konstant debatt i næringslivet. Det dreier seg om å sammenligne ulike typer ansatte og finne ut hvilken som er best. Denne artikkelen handler om de to, uten tvil mest spennende typer ansatte i moderne tid: dedikerte virtuelle ansatte og prosjektbaserte assistenter (frilansere). Hvilken er bedre og regjerer over den andre, eller er de begge gode på sin måte? Det er et spennende og mangfoldig tema, så la oss komme inn på det!

Betingelser

Dedikert virtuell ansatt – en utkontraktert ansatt som utfører spesifikke kontinuerlige oppgaver for deg uten å fysisk dukke opp på kontoret ditt.

Prosjektbasert assistent – ​​en engangstjenesteleverandør (vanligvis frilanser) som leies inn for å utføre en spesifikk oppgave.

Hvorfor er Virtual Employee > Freelancer

Kontinuitet og lang levetid

Dedikerte virtuelle ansatte er flotte for langsiktige partnerskap. De vil ha de samme egenskapene som en intern ansatt (ferdighet, engasjement, tid), men hvis de hentes riktig, vil ansettelsen av en utkontraktert virtuell medarbeider være mye mer kostnadseffektiv. Det kan redusere bedriftens ansattes lønnsutgifter betydelig.

Så, for kontinuitet, må vi gi poenget til virtuelle ansatte.

Langsiktige kostnader

Vi har satt sammen et datadiagram for å vise forskjellen i kostnader.

Undersøkelsen vår tok data fra 40 erfarne frilansgrafiske designere. Den kompilerte grafikken viser de gjennomsnittlige utgiftene bedriften din må vurdere hvis du ansetter en prosjektbasert assistent i en måned kontra å velge en dedikert virtuell medarbeider.

 

Virtuell ansatt vs. frilanser

Vår undersøkelse viste at en frilanser i gjennomsnitt ville kreve rundt 2700 euro per måned sammenlignet med 1900 euro for å ansette en dedikert virtuell medarbeider. Over et helt år kan lønnsutgiftene krympe i tusenvis og oppover med 30 %. Dessuten er kostnadene faste, mens en frilanser kan øke prisene sine.

Hvis vi snakker om langsiktige kostnader, 99% av tiden, kan ikke lokale frilansere konkurrere med outsourcede ansatte.

Kommunikasjon og håndtering av det uventede

Hvis du til og med er litt erfaren i næringslivet, vet du at ulykker, uforutsette og force majeure hendelser kan skje. Du trenger kanskje raske justeringer, raske beslutninger og rask idédugnad for å komme igjennom. Her er enda et område hvor de virtuelle ansatte har en klar kant.

Nesten til enhver tid jobber dedikerte virtuelle ansatte på samme tid som hjemmekontoret ditt. De er tilgjengelige i rushtiden slik at håndteringen av arbeidsbelastningen kan bli mer effektiv og det uventede – håndteres uten mange vanskeligheter. Akkurat som med vanlige interne ansatte har du som arbeidsgiver fleksibilitet, noe som alltid er bra for bedriften.

De fleste frilansere vil ikke tilby det.

Mer kontroll over arbeidsflyten

Det åpenbare. Du har svært liten kontroll over den kreative prosessen til en frilanser. Når det gjelder å gjøre korrigeringer og justeringer, vil ting sannsynligvis ta lengre tid. Det er en av hovedårsakene til at frilansere sjelden ansettes langsiktig. Med en ekstern virtuell ansatt har du god kontroll siden du er deres arbeidsgiver og kan gi ledere eller seniorspesialister til å se over arbeidet deres.

Dessuten, hvis frilanseren (prosjektbasert assistent) er opptatt, men du liker porteføljen deres og ønsker å ansette dem nøyaktig, vær forberedt på å vente i lang kø. En jobb som tar en uke eller noen dager å fullføre, kan bare bli gjort etter to, tre måneder til og med. Det er verdt å merke seg når man måler fordelene ved å ansette en virtuell ansatt siden de begynner å jobbe med det samme du ansetter dem.

Frilansere har også sine arbeidsmetoder siden de jobber stort sett eksternt. Det betyr at de kan jobbe om natten eller ha tidligere timer, være tilgjengelig i helger, etter arbeidstid osv. Det kan skape flere vanskeligheter i stedet for fordeler. Virtuelle ansatte tilpasser seg det du gjør og ikke omvendt.

Integrasjon i selskapet & ikke-finansielle verdier

Opplæring av ansatte eller spesialist er avgjørende for enhver organisasjon som ønsker å vokse og bli bedre. Dette er grunnen til at hvis du ser langsiktig, må du investere i ansatte ved å gjøre dem til en del av troppen.

Virtuelle ansatte kan nesten sømløst integreres i driften din. Du kan bruke dem til opplæring, konferanser, invitere dem til firmaarrangementer osv. Siden de er som en vanlig ansatt, bare jobber eksternt, er de en faktisk del av organisasjonen din. I stedet for bare å utføre delegerte oppgaver, kan de også legge til sosiale fordeler til bedriften din. Disse fordelene vises fra munn til munn, innlegg på sosiale medier og mer.

Sist men ikke minst vil vi nevne bærekraft og lang levetid. Hvis bedriften din leter etter en måte å ansette en ansatt for en lengre periode (for eksempel 6; 10; 12 måneder) eller en fast langsiktig tidsplan, vil ikke prute med en frilanser bringe mye til bordet .

De fleste outsourcede VE-kontorer tilbyr imidlertid fleksibiliteten til å ikke engasjere seg i langsiktige forpliktelser, slik at du kan unngå problemet med å skissere en midlertidig ansettelseskontrakt. Og et gratis tips til deg: siden den mest effektive måten å ansette Virtual Employee på er å nærme land, og du kan unngå en tung skattebyrde i landet ditt, bør du søke etter virtuelle ansattløsningsselskaper som tar et fast honorar (ingen gebyrer lagt til ).

Så for å oppsummere, VE:

  • Betydelig reduserte lønnskostnader sammenlignet med en frilanser (~30+% hvis det gjøres riktig, nearshoring viser seg å være den beste løsningen)
  • Fleksibel arbeidstid som kan matches til kontoret ditt
  • Full integrering i selskapet er mulig
  • Flott for langsiktige partnerskap, men ikke behov for en langsiktig forpliktelse
  • Mindre skattetrykk

Hvorfor Freelancer > Virtual Employee

Nok en gang avhenger mange av disse faktorene av din evne til å administrere eller velge den ansatte effektivt. Det er et veldig realistisk scenario at nearshoring eller outsourcing ikke er riktig for deg, selv til en redusert kostnad. Så på hvilke måter er frilansere det bedre alternativet enn virtuelle ansatte?

Autonomi 

Frilansere jobber vanligvis i sitt eget tempo og bringer kvalitet på den beste måten de vet. Hvis firmaet ditt er innen IT, og du trenger engangs juridisk arbeid, er du sannsynligvis ikke kunnskapsrik på området. Da er det best å overlate arbeidet i hendene på fagpersonen og gi dem autonomi.

Ambition

Prosjektbaserte assistenter (for det meste frilansere) er et resultat av den raskt utviklende teknologien på slutten av det 20. og begynnelsen av det 21. århundre. Bare i USA er det nå nærmere 65 millioner av dem. Det beste ville vært om du så på disse assistentene som en liten bedrift (vanligvis bestående av 1 person) som du velger å ansette.

De er mer drevne til å lage en flott portefølje og gjøre en bedre jobb fordi deres langsiktige mål er mer avhengige av deres daglige resultater. Hvis de roter til med én oppgave, kan ryktet deres falle. Derfor har fagfolk en tendens til å ta vare på kundene sine, tilby rabatter og søke å vokse.

Ingen vanlig betaling

Hver arbeidsgiver ønsker å betale kun for timene deres ansatte faktisk jobber. La oss være ærlige, betalte ferier eller betalt permisjon er ikke dine mest elskede vilkår. Ansettelser av frilanser kan betraktes som den mest effektive ansettelsen hvis du har en ukonstant arbeidsflyt.

Frilansere tar vanligvis betalt per fullført oppgave, og du er ikke bundet til å betale dem regelmessig. Det kan være et pluss for noen bedrifter.

Trenger du tall for å overbevise deg? Så hvis la oss si at du driver et investeringsselskap og prøver å publisere et magasin. Du trenger en tekstforfatter/redaktør for å forberede innhold.

Det vil kreve to måneders arbeid (for eksempel)

Det er ikke behov for en annen publikasjon

Publikasjonskostnader ignoreres

Hvorfor ansette en VE-tekstforfatter på heltid, når du kan velge et mye rimeligere alternativ for ansettelse? Se diagrammet for full detalj

Virtuell ansatt vs. frilanser

 

Dataene tatt for den blå kolonnen var gjennomsnittsavgiften for nærliggende VE-er i Baltikum (1,8 tusen euro per måned). Kostnadsgjennomsnittet for freelance copywriter ble beregnet ved å spørre 20 forskjellige tekstforfattere.

Så kort sagt, dette er de mest bemerkelsesverdige frilanserproffene:

  • Mer selvstendighet og selvstendighet
  • Du har generelt mer kontroll når du ansetter dem
  • Ambisjon og oppmerksomhet på detaljer
  • Må betales per utført oppgave
  • Hvis spesialisten velges riktig, sparer du opptil 40 % per prosjekt

konklusjonen

Det er vår faste overbevisning at begge disse typene ansatte kan passe for bedriften. De er imidlertid fundamentalt forskjellige. Mens prosjektbaserte assistenter kan strebe etter generell kunnskapskrevende eller kortsiktig oppgavefullføring og oppmerksomhet på detaljer, er de ingen match for dedikerte VE-er når det gjelder kontinuitet og tilgjengelighet. Det er også mangel på garantier med en freelance prosjektbasert assistent, mens en virtuell ansatt representerer dine interesser med mer forsiktighet.

Du må plukke giften din.

Likte artikkelen og ønsker å diskutere eksterne virtuelle eller outsourcede assistansemuligheter? Slett oss en linje, og vi snakker gjerne!