Nyheter

Det dobbelte av lønnen på få år – misjon mulig med en jobb innen finans

jobb innen finans

Det er mange stereotypier rundt en jobb innen finans, og en av de vanligste er at det er lite rom for selvrealisering. Eksperter som har jobbet i feltet i mange år hevder imidlertid det motsatte og sier at finans er et dynamisk område med mange karrieremuligheter.

Etterspørselen etter finanseksperter økte under pandemien

Ifølge Natalija Bogomolnikovienė, direktør for økonomiavdelingen ved "Baltiske virtuelle assistenter", de siste fem årene har det vært en økning i etterspørselen etter regnskapsspesialister, og under pandemien ble den enda høyere. Hun forklarer at et skifte i oppfatningen av fjernarbeid og det økende behovet for prosessoptimalisering påvirket den økende etterspørselen etter finansspesialister.

«I sammenheng med en global pandemi ble bedrifter tvunget til å se etter raske løsninger som ikke bare ville redusere utgiftene, men også hjelpe til med daglig prosessoptimalisering. Følgelig begynte flere selskaper å delegere sekundære oppgaver, som inkluderer regnskap, til outsourcingselskaper. På grunn av en økende tillit til fjernarbeid, reiser ikke lenger delegering av viktige oppgaver til utenlandske partnere noen problemer. Hovedspørsmålet som gjenstår er kompetansen til ekspertene “, – sier N. Bogomolnikovienė, og legger til at på grunn av talentfulle spesialister er Litauen et attraktivt land for selskaper som ønsker å omplassere ledelsen av økonomien eller andre aktiviteter.

Eksperten trekker frem en annen kritisk trend knyttet til regnskap – et økende antall selskaper outsourcer høye finansstillinger, bl.a. CFO og Finance Controller. Ifølge eksperten var det ingen som snakket om muligheten for å outsource stillinger på et så høyt nivå for mer enn ti år siden, da de første outsourcingssentrene startet i Litauen.

«Digitalisering bidro til å utvide omfanget av finansielle tjenester, og tillot å inkludere mer omfattende oppgaver som krever svært komplekse løsninger. For eksempel, hvis outsourcingsentre for ti år siden bare utførte helt grunnleggende regnskapsoppgaver, gjør de i dag kompliserte økonomiske analyser, kontrollerer selskapets økonomiske balanser, og overser også hvordan selskaper når sine økonomiske mål”, – sier eksperten.

En dynamisk arbeidsplass og karrieremuligheter innen finans  

Det er mange stereotypier om finans, og en av de vanligste er at det er et «tørt», monotont arbeidsfelt. I følge N. Bogomolnikovienė er dette bare en myte: «Finansfeltet har alltid vært veldig dynamisk – du må følge nøye med på nye trender, teknologiske fremskritt og reagere på endrede kundebehov. Å vite at arbeidet ditt direkte påvirker kundenes suksess gir deg ekstra motivasjon til å lære og forbedre ferdighetene dine hele tiden. "

Hun legger til at finansfeltet også er attraktivt på grunn av den store variasjonen av karrieremuligheter. Vanligvis tar det noen år å gå opp en enkelt stilling. Eksperten sier imidlertid at du kan oppnå mye mer på kort tid med nødvendig kompetanse og potensial.

«I vårt selskap har vi ikke strenge regler for hvor mye tid en person skal bruke i en bestemt stilling. Av denne grunn ser vi på hvert teammedlem individuelt – vi evaluerer personens fremgang, ferdigheter og vilje til å vokse og forbedre seg som profesjonell. For eksempel hadde vi et tilfelle der en av våre juniorregnskapsførere, som på det tidspunktet bare var i tredje studieår, ble forfremmet til regnskapsfører allerede før prøveperioden var over. Senere ble han forfremmet til senior regnskapsfører», - forteller eksperten og forsikrer at spesialistens lønn endres tilsvarende og kan gå opp noen ganger.

N. Bogomolnikovienė legger til at selskapet gir unge fagfolk alle muligheter til å bli involvert i mer komplekse oppgaver: «Hvis en person er talentfull og har ferdighetene, gir vi ham ikke de tekniske oppgavene. På den annen side er det normalt å gi grunnleggende oppgaver til unge fagfolk som nettopp har begynt i feltet. Likevel, når vi ser at personen trenger nye utfordringer, gir vi mer komplekse oppgaver, hvor man kan hjelpe til med utarbeidelse av økonomiske rapporter, kommunisere direkte med kunder, delta i møter osv.»

Viktige egenskaper, potensial og lederskap

Natalija forsikrer at finansavdelingen hennes hele tiden er på utkikk etter nye talenter. Når nye medarbeidere ansettes, kan de få et jobbtilbud uten å vite hvilket bestemt prosjekt de skal tildeles: «Hvis vi ser potensialet, lederegenskaper, så tilbyr vi, uten mye omtanke, personen en stilling og først da gir de spesifikke oppgaver. "

På spørsmål om andre ferdigheter og egenskaper som er nødvendige innenfor dette spesielle feltet, fremhever eksperten viktigheten av genuin interesse for finans: «Personen må nyte det han holder på med. Ellers vil det ikke være lett å utmerke seg på dette arbeidsområdet. "

Ifølge eksperten er det også nødvendig med sterk grunnleggende kunnskap om økonomi og god analytisk tenkning. N. Bogomolnikovienė understreker også viktigheten av en sterk ansvarsfølelse fordi spesialistenes arbeidsresultater er direkte knyttet til kundenes prosjektsuksess.