Nyheter

For å løse mangel på ansatte, henvender litauiske selskaper seg til andre land

litauiske selskaper

Fjernarbeid, som ble mer utbredt under pandemien, åpnet for bredere muligheter for arbeidsgivere på jakt etter eksperter i andre land. Litauiske selskaper, som i økende grad henvender seg til andre land for å kompensere for den økende mangelen på spesialister, er intet unntak.

Fjernarbeid utvidet talentmassen

Ettersom digitaliseringen har nådd enestående nivåer, har fjernarbeid blitt en vanlig praksis for mange bedrifter. Med den har talentmassen av potensielle ansatte utvidet seg betydelig, ettersom arbeidsgivere som ikke klarer å finne spesialister i Litauen har flyttet rekrutteringsprosessen til andre land. I følge Andžej Rynkevič, sjefen for et outsourcingselskap, "Baltiske virtuelle assistenter”, har sistnevnte problemstilling også ført til at selskapet ser etter ansatte i utlandet.

"Mangelen på spesialister i Litauen, som bremset veksten vår, var en av hovedårsakene til at vi utvidet søket etter ansatte i utlandet. Spesialistmangelen var særlig stor i IT- og økonomiavdelingene. Vi ønsket også å bringe mer kulturelt mangfold til laget. Vi er åpne for andre kulturer – vår evalueringsprosess er utelukkende basert på objektive kriterier, så det første vi ser på er om spesialisten oppfyller kravene til en spesifikk stilling og selskapets verdier. sier A. Rynkevič.

Rekruttering av ansatte strekker seg lenger enn til nabolandene 

Rynkevič sier at selskapet først begynte å ansette spesialister fra nabolandene: «På begynnelsen av året var de fleste av de nye utenlandske spesialistene vi ansatte fra Polen. Vi valgte akkurat dette landet på grunn av lignende arbeidskultur og mentalitet, spesialistenes gode engelskkunnskaper, og det faktum at det nesten ikke er noen tidsforskjell mellom Litauen og Polen.»

Han avslører også at selskapet for tiden aktivt rekrutterer spesialister fra det krigsherjede Ukraina, og hjelper også folket med å bosette seg i Litauen. «I de siste ukene har vi begynt å rekruttere folk berørt av krigen i Ukraina, og vi har fortsatt mer enn tjue ledige stillinger. Vi vil fortsette denne prosessen og se etter andre måter å hjelpe våre nye kolleger på,» sier A. Rynkevič, og legger til at selskapet vil dekke de nye ansattes utgifter til overnatting fra Ukraina i opptil seks måneder.

Å ansette utenlandske spesialister er kanskje ikke så utfordrende som det kan virke

På spørsmål om utfordringene med å rekruttere utenlandske spesialister, forsikrer A. Rynkevič at det ikke er mange, men noen ganger kan byråkratiske prosesser føre til noen komplikasjoner.

«Sannsynligvis er hovedutfordringen migrasjonsrelatert papirarbeid. Denne prosessen er ganske kompleks og tidkrevende, så det kan ta en stund før personen får arbeidstillatelse.» han sier.

Ifølge A. Rynkevič er det heller ingen store vanskeligheter med arbeidsmoralen til utenlandske ansatte. Men ifølge ham kan en tydelig integreringspolitikk og en detaljert utvelgelsesprosess bidra til å unngå slike problemer.

«Innenfor selskapet følger vi etablerte arbeidspolicyer og standarder, så utenlandske spesialister integreres ganske raskt i teamet. Det er imidlertid viktig å nevne at det er nødvendig å ha en god utvelgelsesprosess, der du kan identifisere potensielle risikoer og velge den best egnede kandidaten.» råder sjefen for "Baltiske virtuelle assistenter".

Han anbefaler også bedrifter å utvikle individuelle arbeidsplaner for nyansatte: «Når du ansetter en spesialist fra utlandet, er det avgjørende å utvikle en integreringsplan som tar individuell oppmerksomhet til spesialistens engasjement i teamet. Vi må forstå at det å bli med i en ny gruppe mennesker, spesielt i utlandet, uansett ikke er en enkel opplevelse, og man vet kanskje ikke alltid hva man kan forvente. Derfor bør det arbeides for å bli bedre kjent med den nye medarbeideren og hjelpe vedkommende med å integrere seg i bedriftens liv så snart som mulig.»