Når du vil vite tilstanden til outsourcingindustrien, må du forstå RPA. I denne artikkelen skal vi ta en titt på fordeler og ulemper, og diskutere den sannsynlige innvirkningen det vil ha på måten vi jobber på.
Hva er RPA?
RPA er forkortelse for Robot prosessautomatisering, og det er i hovedsak prosessen med å bruke automatiserte løsninger for å utføre repeterende oppgaver til en mye lavere kostnad. Grunnen til at det tar av er at det lar selskaper i alle former og størrelser benytte seg av den nyeste teknologien på en måte som sparer dem penger. Så, hva er fordelene med RPA?
Hvorfor RPA kan være fremtiden
RPA tillater en organisasjon å ta full kontroll over oppgaver den ville ha når de ble outsourcet. Dette er ideelt for trygghet ettersom det sikrer at du har full oversikt over hvordan dataene dine brukes og behandles.
Den har også de ekstra fordelene med reduserte kostnader og skalerbarhet. Det andre punktet er spesielt viktig ettersom det er det som gjør at RPA kan gå sømløst fra en oppgave til den neste. I stedet for å måtte finne et halvt dusin forskjellige mennesker med overlappende ferdigheter, kan du nå outsource alt til ett system. Det holder også faste utgifter ettersom du kan koste opp prosjektene dine etter behov uten å måtte beholde ansatte.
RPA kan forenkle kommunikasjon og opprettholde nøyaktighet
Problemet med mennesker er at de er utsatt for kognitive feil fra tid til annen. Selvfølgelig, hvis du ansetter noen som har mye erfaring, vil de være langt mindre sannsynlige for å gjøre en feil, men denne opplevelsen har en pris. En av de viktigste fordelene med RPA er at du bare trenger å trene systemet én gang.
Derfra vil den utføre det samme settet med instruksjoner på ubestemt tid, forutsatt at du holder det i arbeid innenfor sine kjente parametere.
Du kan også bygge etterlevelse inn i RPA-programmet ditt ved å gi det et foreskrivende sett med operasjonelle prosedyrer. Det vil sikre at det fungerer innenfor fastsatte grenser (dine samsvarskrav) og utføre den samme prosessen om og om igjen.
Det hele høres ganske bra ut fra et RPA-perspektiv, men hva er hele bildet?
Hvor RPA kan skuffe deg
Ok, så etter å ha lest første halvdel av denne artikkelen tenker du kanskje at det ikke lenger er mulig å sette ut arbeidet ditt til et menneske. Tross alt kan en maskin jobbe døgnet rundt, 365 dager i året, og gjør tilsynelatende aldri en feil.
Problemet med dette synspunktet er at det er feil. Det du trenger å huske om RPA-tilnærmingen er at den bare er så god som inndataparameterne du oppgir. Med andre ord, det er bare så effektivt som opplæringen du kan levere. Det er det samme med menneskelig personale, men mennesker kan lære seg selv. RPA-systemer gjør det ikke, og vil aldri kunne.
Hvis du har en nyansert oppgave eller en som ikke kan brytes ned i felt på et skjema, vil en RPA være til liten eller ingen nytte. Den menneskelige berøringen vil alltid være nødvendig for mer komplekse, mindre preskriptive oppgaver, og det vil absolutt alltid være nødvendig for de som er kreativitetsdrevne.
Hvor menneskelig outsourcing kommer til sin rett
Det fine med å outsource til et menneske er at de kan lære på jobben, og gi nye ideer du aldri har tenkt på. Hvis du ønsker å outsource en utenatlig oppgave som må dupliseres 10,000 XNUMX ganger, så er RPA utvilsomt veien å gå.
Dette vil da frigjøre de kreative gnistene til det menneskelige personalet ditt, slik at de kan gjøre noe originalt, kreativt og nyskapende. Det er det mennesker gjør best, og det er et område som RPA-systemer aldri vil bli dominerende på.
Ved å finne en balanse i måten du outsourcer arbeidet ditt på, kan du få det beste fra begge verdener. Men hvor ligger balansen?
Utsiktene for fremtiden: Finne den rette balansen
RPA-systemer er skalerbare, billige og feilfrie med de riktige inngangsparametrene. Dette gjør dem godt egnet til utenatlige oppgaver som må gjentas et stort antall ganger, spesielt fortløpende. Det de ikke er veldig gode på, er nisjeoppgaver med lavt volum som involverer en viss grad av kritisk tenkning, innovasjon eller kreativitet.
Disse oppgavene er fortsatt i stor grad domenet til dyktige mennesker, og det er også gode nyheter. Fordi du kan gi disse oppgavene til dine menneskelige outsourcer, og holde RPA-en churning unna i bakgrunnen, kan du få det beste fra begge verdener.
Å finne den rette balansen handler om å prøve å tilpasse virksomheten til behovene til her og nå. Vær fleksibel, vær tilpasningsdyktig, og spør alltid deg selv hva du egentlig trenger til enhver tid.