Nyheter

Outsourcing etter Covid-19: Hva vil endre seg?

Baltic assist - Skreddersydde outsourcingløsninger

Covid-19 påvirket nesten alle felt, og outsourcing er intet unntak. Den globale pandemien brakte frem i lyset alle svakhetene til den tradisjonelle outsourcingmodellen og tente på behovet for endring.

Derfor vil vi i denne artikkelen se på hvordan outsourcing endrer seg på grunn av pandemi.

Viktige endringer i outsourcing

Hvis vi måtte oppsummere endringene i én setning, ville den setningen vært det eksternt arbeid.

Mange bedrifter implementerte retningslinjer for arbeid hjemmefra det siste året, og de fleste planlegger å fortsette dette skiftet. I følge Gartners undersøkelse, vurderer mer enn 80 % av selskapene å tillate fjernarbeid etter pandemien.

Ettersom så mange selskaper vil forbli avsidesliggende eller delvis avsidesliggende, vil outsourcingsektoren uunngåelig bli berørt.

Slik gjør du det:

  1. Stadig flere tjenester vil bli satt ut. Selv om mange outsourcede tjenester (som regnskapstjenester eller virtuelle bokføringstjenester) var ganske vanlige allerede før pandemien, vil deres rolle bare øke. Ettersom selskapene vil fokusere ressursene sine på de essensielle arbeidsstillingene, vil de sette ut de såkalte ikke-kjernefunksjonene. Dette vil være mest aktuelt for små eller mellomstore bedrifter. For eksempel er outsourcing av småbedriftsregnskap sannsynligvis en av de mest outsourcede tjenestene.
  2. Teknisk vennlighet vil være uunnværlig. Hvis før Covid-19-teknologier var nødvendige, er de viktige nå. Bedrifter vil samarbeide med outsourcing-selskaper som tilbyr eksterne ansatte egnet til å tilpasse seg teknologisk fremskritt. For eksempel vil en finansekspert som kan tilby en online lønnstjeneste ved å bruke den nyeste programvaren være uerstattelig og svært ønsket av selskapene.
  3. Co-sourcing vil bli mer vanlig. Co-sourcing er et en-til-en forretningssamarbeid med langsiktighet i tankene. I praksis kan co-sourcing bety å jobbe med samme prosjekt (eller produkt) både i bedriften og utenfor. En oppstart kan for eksempel jobbe med å gi ut den nyeste mobilbetalingsappen og outsource en finansekspert for samarbeid.
  4. Verdinettverk vil fortsette å øke. I outsourcingsammenheng refererer verdinettverk til forbindelsene mellom ulike outsourcingtilbydere. I kjølvannet av pandemien vil vi sannsynligvis se outsourcing-selskaper samarbeide for å tilby tjenester av høyere kvalitet til sine kunder og tilpasse seg de teknologiske endringene både raskere og mer effektivt.
  5. Outsourcing vil fortsette å sikre effektivitet for virksomheter. Effektivitet vil være enda viktigere etter pandemien, og outsourcing vil bidra til å oppnå det. Outsourcing av bokføringstjenester eller ansettelse av virtuelle assistenter vil gjøre det mulig for bedrifter å oppnå maksimal produktivitet ved å fokusere på arbeidsstillinger og ansatte med høy verdi.
  6. Outsourcing vil fortsette å hjelpe til med forretningsutvikling. Flere og flere selskaper blir komfortable med å bruke outsourcing-tjenester ettersom de lar dem redusere utgifter og eliminere behovet for nye ikke-kjernemedarbeidere. Ved å outsource finanspersonell eller HR-er sparer bedrifter på opplæring og kontorlokaler og investerer pengene i forretningsutvikling.

Hvordan kan vi hjelpe?

Her i Baltic Assist jobber vi daglig for å levere høykvalitets outsourcingtjenester til våre kunder.

Per i dag er vi blant de raskest voksende internasjonale outsourcingsselskapene i Baltikum. Vi er fokusert på å gi både startups og store selskaper fra skandinaviske land, Storbritannia og USA talentfulle og prestasjonsorienterte ansatte fra Litauen.