Pandemien, som har tvunget bedrifter til å endre sine forretningsmodeller og forankret arbeid hjemmefra som normen, fortsetter å øke behovet for outsourcede tjenester og dermed etterspørselen etter de som jobber i feltet. Andžej Rynkevič, sjefen for litaueren selskapet Baltic Virtual Assistants, sier at det respektive markedet vil fortsette å vokse og avslører at selskapet selv planlegger å doble antall ansatte innen tre år.
Veksten i outsourcingmarkedet øker behovet for ansatte
Selskapet startet sin virksomhet som en oppstart for syv år siden og leverer nå tjenester i over 50 land og sysselsetter i dag 170 personer. Bedriftsdirektøren avslører at selskapet planlegger å doble antallet de neste tre årene.
«I fjor planla vi å ansette 50 fagfolk fra finans og andre felt, og vi har nådd og overskredet dette målet betydelig. Selv om det er vanskelig å planlegge mer enn et halvt år fremover under dagens omstendigheter, med tanke på utviklingen av prosjekter i 2022, har vi satt oss et mer ambisiøst mål enn i fjor, og vi planlegger å doble dagens antall ansatte på tre år og tiltrekker seg totalt rundt 150 nye fagfolk”, sa A. Rynkevič.
Ifølge ham er det spådd at det globale outsourcingmarkedet sannsynligvis vil vokse med 7 prosent i perioden 2020-2024 eller med mer enn 76 milliarder amerikanske dollar sammenlignet med 2-prosentveksten som ble registrert i 2016-2020.
«Veksten i markedet ble bestemt av ulike faktorer: bedrifters ønske om å kutte kostnader og øke driftseffektiviteten. Outsourcing-tjenester er ofte en løsning for bedrifter for å finne ansatte med visse ferdigheter som ikke er tilgjengelige i bedriften eller som en måte å delegere hjelpeaktiviteter eller funksjoner til outsourcet personale. Fjernarbeidsmodellen, som har blitt en ny norm, har også utvilsomt bidratt til veksten i etterspørselen etter outsourcede tjenester, sa lederen for Baltic Virtual Assistants, og la til at rundt 60 prosent av ansatte i selskapet har valgt fjernarbeidet. alternativ.
I følge A. Rynkevič vokser etterspørselen etter outsourcing-tjenester mest innen IT og finans: «Global teknologisk endring innen digitalisering, dataanalyse og kunstig intelligens former uunngåelig behovet for fagfolk innen visse felt. Derfor er finansdata- og innholdsanalytikere, spesialister på automatisering av finansielle prosesser, spesialister på finans, sosiale medier og digital markedsføring, grafiske designere og programmerere for tiden etterspurt. Det er også en ganske høy etterspørsel etter outsourcede tjenester innen områder som engineering, ledelse, markedsføring eller kundeservice.»
Ikke se etter perfeksjon
Rynkevič sier at myke ferdigheter blir stadig mer relevante for nyansatte, men hovedkriteriene for fremtidige kandidater forblir de samme som før, og blant disse er faglige ferdigheter, engelskkunnskaper, samt evnen til å tilpasse seg et raskt skiftende miljø, som har blitt enda viktigere i forbindelse med pandemien. Eksperten påpeker imidlertid at rundt 69 prosent av organisasjonene har vanskelig for å tiltrekke seg kandidater som oppfyller alle krav fra arbeidsgivere, inkludert nødvendige kunnskaper og ferdigheter. Av denne grunn anbefaler A. Rynkevič å ikke fokusere på å finne de ‘perfekte’ medarbeiderne og heller se etter de riktige personlige egenskapene og ferdighetene samt faglig potensial.
"Når vi vurderer kandidater, streber vi alltid etter å finne personer som vil være i tråd med selskapets verdier og organisasjonskultur, som var innovative og kreative, kunne jobben sin, var villige til å vokse og forbedre og hadde ideer å dele", sier lederen. av baltiske virtuelle assistenter.