Forestillingen om at outsourcing og automatisering utelukker hverandre er en myte. Når bedrifter eller enkeltpersoner ønsker å gjøre virksomheten mer lønnsom, føler de ofte at de må velge mellom å outsource arbeid for å spare penger eller å investere i teknologi som vil forbedre deres automatiserte prosesser. I det moderne landskapet, Det er ingen grunn til at en bedrift ikke kan kombinere automatisering og outsourcing for å maksimere fortjenesten.
Modeller har vist at en kombinasjon av intelligent automatisering og tradisjonell, menneskesentrisk outsourcing er best for å maksimere fordelene ved begge tilnærmingene. Den betyr at intelligent automatisering, som det finnes mange eksempler på, ikke nødvendigvis vil erstatte offshore menneskelige arbeidere, i stedet for å utvide dem i mange tilfeller.
Faktum er at offshorearbeid fortsatt er et nyttig tiltak for de som ønsker å spare på arbeidskostnadene, mens etableringen av intelligente automatiseringsprosesser forblir rimelig kostbare. Derfor fungerer det som en klok forretningsmodell å oppnå de reduserte prisene som følger med outsourcing og samtidig arbeide mot intelligent automatisering som har langsiktige kostnadsbesparende fordeler.
De fortsatte fordelene med outsourcing
Den primære hensikten med outsourcing er at bedrifter skal dra nytte av arbeidskraftsfordelen som utenlandske arbeidsstyrker gir. Outsourcing i utlandet har vært utbredt i IT-bransjen i flere tiår, med land som India som tilbyr en dyktig arbeidsstyrke til en brøkdel av prisen.
Det er det primære fordelen med outsourcing: å senke arbeidskostnadene, med så lite kvalitet som mulig. Virkeligheten at andre nasjoner gir billigere arbeidere vil forbli sann, og amerikanske selskaper vil fortsette å bruke det kostnadsbesparende målet med arbeidsoutsourcing.
Outsourcing kommer imidlertid med en rekke ulemper. Outsourcing av arbeidskraft til et annet land betyr ofte at klienten, basert i Amerika, ofrer et visst nivå av kvalitetskontroll og direkte tilsyn med et gitt prosjekt. Selv om dette er mer eller mindre sant avhengig av hvem og hvor arbeidet er satt ut til, er det fortsatt en risiko forbundet med outsourcing.
Dette er bare kostnadene ved outsourcing i enhver bransje, enten IT eller annet. Imidlertid hjelper de reduserte kostnadene oftest et selskaps fortjenestemargin samtidig som de gir et kvalitetsnivå som overgår de relativt lave kostnadene. Indikasjoner tyder på at det fortsatt er svært mye rom for outsourcing i det amerikanske forretningslandskapet.
Det er imidlertid klart at intelligent automatisering, som også omtales som kognitiv automatisering eller robotprosessautomatisering (RPA), er fremtidens bølge.. Disse prosessene har blitt stadig mer avanserte, og brukes i et bredere spekter av forretningsområder enn noen gang før.
Intelligent Automation: The Future of Business
Intelligent automatisering har blitt sammenlignet med "en 'virtuell arbeidsstyrke' av avansert programvare som utfører oppgaver på en effektiv, repeterbar måte." Denne programvaren har fordelen av å være svært nøyaktig, effektiv, repeterbar, og kommer ofte til en engangskostnad, selv om den opprinnelige prisen for å lage eller oppnå programvaren kan være betydelig.
Uavhengig av kostnadene, blir disse formene for intelligent automatisering i økende grad brukt, ettersom bedrifter ser på sine langsiktige kostnadsbesparelser og andre fordeler fra programvaren som verdt investeringen.
Et eksempel på denne høye avkastningen på investeringen (ROI) er inkorporeringen av robotprosessautomatisering (RPA) av telekommunikasjonsgiganten Telefonica O2. En rapport om fordelen selskapet så ved å implementere denne programvaren inkluderte en avkastning på mellom 650 og 800 prosent. Videre har det blitt oppdaget gang på gang at ansatte som tidligere gjorde oppgaver som nå er automatiserte oftest ble omformålt til andre roller i stedet for å bli sparket.
Enda mer spennende for tilhengere av intelligent automatisering er sannsynligheten for at mer komplekse, mindre robotoppgaver vil bli gjenstand for automatisering i relativt nær fremtid. Store selskaper, inkludert IBM og Microsoft, leder an når det gjelder å ta i bruk intelligent automatisering som fremtiden for deres forretningsmodell.
Spesielt IBM representerer balansen som kan oppnås mellom å opprettholde outsourcing og samtidig investere i intelligent automatisering. En av de største ikke-innfødte arbeidsgiverne i India, IBM har allerede iverksatt prosessen med å flytte mye av arbeidskraften sin til utlandet. Med denne forpliktelsen til outsourcing etablert, fokuserer IBM angivelig mer oppmerksomhet på å utvide egenskapene til sin kognitive motor Watson.
Det har også blitt rapportert at Microsoft vil sentrere mye av sin forretningsstrategi rundt Cortana, sin egen intelligent automatiserte personlige assistent-teknologi. Mens bevegelsen mot økt automatisering av oppgaver som tidligere bare kunne utføres av mennesker vil resultere i noe tap av jobb, vil det også tillate at disse arbeiderne omskoleres til oppgaver som ennå ikke er egnet for intelligent automatisering.
Michael Vizard skriver i CIO Insight at noen selskaper kan bestemme at intern automatisering kan erstatte outsourcing-operasjoner for enkelte virksomheter:
Det er imidlertid også bemerkelsesverdig at tredjeparts outsourcingfirmaer kan godt mestre automatiseringsprosessen, i mange tilfeller bruker den samme utenlandske arbeidsstyrken for å etablere slik automatisering. Skulle disse firmaene etablere automatiseringsprosesser som konkurrerer med et amerikansk selskaps interne system, kan de tilby disse tjenestene til en brøkdel av kostnadene som ville komme med et selskap som utvikler teknologien internt. Dette vil representere det ideelle samspillet mellom kostnadsbesparende prosessen med å outsource arbeidskraft og videreutvikling av intelligente automasjonssystemer.
Outsourcing og intelligent automatisering: Den ultimate kostnadsbesparende kombinasjonen
Det er sant at i mange tilfeller vil et selskap bestemme at automatisering fungerer som en erstatning for deres tidligere outsourcing-modell. For de fleste bedrifter vil imidlertid en kombinasjon av outsourcing av arbeidskraft og utvikling av intelligent automatisering gi de mest lønnsomme resultatene.
Ettersom selskaper jobber med å utvikle automatiseringssystemer som kan utføre stadig mer komplekse oppgaver, er det imidlertid sannsynlig at mange utenlandske arbeidsstyrker vil holde tritt med denne trenden. Skulle dette være tilfelle, vil den utenlandske arbeidsstyrken fortsatt tilby fordelene med lavere kostnader for kunden samtidig som de utvikler ferdigheter som holder tritt med den økende automatiseringstrenden.
Når du skal avgjøre om de skal øke fortjenesten gjennom enten automatisering eller outsourcing, er det viktig at selskaper innser at de ikke alltid utelukker hverandre. Sammen kan automatisering og outsourcing ofte gi en mer lønnsom løsning enn å velge det ene eller det andre.