Nyheter

GDPR innen outsourcing. Hvordan strukturere og garantere databeskyttelse?

Baltic assist - Skreddersydde outsourcingløsninger

Siden data er den viktigste valutaen i dag, leter millioner av selskaper over hele verden etter måter å sikre beskyttelse av kundenes mest sensitive informasjon.

Faktisk, når det gjelder outsourcing, er datarelaterte spørsmål av spesiell betydning. Det er fordi outsourcing vanligvis betyr å overføre brukerdata til det landet der outsourcingtjenestene tilbys.

Derfor vil vi i denne artikkelen se nærmere på hvordan vi sikrer riktig databeskyttelse ved outsourcing.

 

GDPR – hva handler det om, og hvordan påvirker det outsourcingsektoren?

Når vi snakker om databeskyttelse, må vi diskutere GDPR.

Den europeiske union (EU) General Data Protection Regulation (GDPR) er en personvernforordning som skisserer hvordan man håndterer privat informasjon innenfor EU.

Før GDPR ble vedtatt tilbake i 2016 (og trådte i full effekt i 2018), var det mye lettere for bedrifter å outsource valgte tjenester fra tredjeparter.

Etter GDPR-adopsjonen sto mange selskaper overfor store utfordringer. De måtte nå be kundene om tillatelse til å flytte dataene sine utenfor EU (f.eks. India, Filippinene, Vietnam osv.)

Hovedsakelig ble GDPR opprettet for å svare på mange bekymrede europeere som ønsket at dataene deres skulle håndteres riktig.

Gitt denne forventningen, og GDPR, la oss se på noen av måtene å håndtere personopplysninger på i outsourcing.

 

Sikre databeskyttelse under GDPR

En av de vanligste misoppfatningene om GDPR og outsourcing er troen på at strengere regler betyr slutten på outsourcing av tjenester som IT-støtte fra India eller andre land utenfor EU. Det er rett og slett ikke sant.

Hovedmålet med GDPR er å sikre åpenhet om systemene og prosessene som brukes til å behandle data. Det betyr at begge parter får den ekstra forsikringen om databeskyttelse.

Når det gjelder de spesifikke trinnene, her er noen av endringene du bør implementere:

  1. Utarbeidelse av en skriftlig avtale med alle dine databehandlere. I denne avtalen må bedriften din skissere følgende:
    1.  hvilke personopplysninger som vil bli behandlet av outsourcingselskapet;
    2. hvordan prosessen vil se ut;
    3. hvilke midler vil bli tatt for å unngå potensielle risikoer?
  2. Skisser både rettigheter og plikter du har for dine kunder og outsourcingsselskapet. Å gjøre det vil bidra til å sikre at prosessen er så gjennomsiktig som den kan bli.
  3. Dediker et team i bedriften din som vil være ansvarlig for alle datarelaterte problemer.
  4. Rådfør deg med dine juridiske partnere hvis du er i tvil. Når det gjelder datasikkerhet, sørg for at du investerer både tid og krefter på å sikre riktig beskyttelse for å unngå økonomiske og juridiske risikoer.

 

Bunnlinjen

Datarelaterte spørsmål tar mer og mer plass i enhver næringssektor. Outsourcing er ingen forventning.

For å fortsette å outsource tjenester som regnskap, IT-støtte, finansiell rådgivning og mer, sørg for at bedriften din fullt ut overholder GDPR.

Å gjøre det vil gjøre det mulig for virksomheten din å skalere og sikre at du, kundene dine og din outsourcing-partner har deres private informasjon beskyttet.