Med så mange endringer som har skjedd det siste året, har mange virksomheter seriøst vurdert å bytte til halvt eller helt virtuelt salg.
Er vi klare til å droppe fysisk shopping for godt? Er bytte til e-handel den beste strategien å ta? Hva bør i så fall bedrifter være oppmerksomme på?
Vi vil forsøke å svare på disse spørsmålene i dag for å hjelpe deg med å avgjøre om det å være fullstendig virtuelt er det beste valget du som bedrift kan ta.
Fordelene med e-handel
Uten en skygge av tvil er e-handel på topp.
Den globale pandemien beviste at bare de selskapene som var klare til å implementere netthandel raskt klarte å holde seg i markedet og trives.
La oss derfor raskt oppsummere de vanligste fordelene med virtuelt salg:
- Fjerner eventuelle plasserings- og tilgjengelighetsbegrensninger. Enkelt sagt, hvis en kunde har Internett, kan han eller hun handle i nettbutikken din.
- Spare penger. Når du flytter på nettet, må du gjøre en engangsinvestering i nettbutikken din. På den annen side vil det å leie et fysisk sted koste deg hundrevis om ikke tusenvis hver måned.
- Bedre kundeopplevelse. Å sette opp en fin nettside for nettbedriften din kan ha stor innvirkning på kundenes opplevelse mens de handler.
- Mer fleksibilitet. Med virtuelt salg får du mer fleksibilitet, siden alt som trengs for å annonsere en giveaway eller rabatt er noen få klikk på datamaskinen. Oftere enn ikke lar fleksibilitet deg tilfredsstille kundenes behov raskt, og på den måten kan du skille deg ut i markedet.
Hva gjør en vellykket nettbedrift?
Selv om nettbasert virksomhet ikke er for alle, er det noen tips du kan implementere for å øke sjansene for suksess.
For å drive en lønnsom e-butikk, vurder følgende trinn:
- Bli kjent med din ideelle klient. Start med demografi, forstå deres smak, fritidsaktiviteter og mer. Jo bedre du kjenner målgruppen din, jo mer sannsynlig vil du nå den med produktene eller tjenestene dine.
- Invester i en vakker, rask og oppsiktsvekkende nettside. Med andre ord, sørg for at du gjør alt for at kundene dine skal få en best mulig brukeropplevelse. En sømløs brukeropplevelse kan øke kundetilfredsheten og lojalitet betraktelig.
- Sett opp en markedsføringsstrategi. Uten det kan ingen virksomhet trives. Sørg derfor for at du planlegger markedsføringskampanjene dine på sosiale medier, tilknyttede nettsteder og mer.
- Tenk på insentiver. Kunder elsker oppmerksomhet og gaver. Sørg derfor for at du forbereder spesielle rabatter for dine lojale nyhetsbrevabonnenter, giveaways for spesielle anledninger og konkurranser på sosiale medieplattformer.
- Fokuser på langsiktige mål. For at nettbedriften din skal lykkes, må du tenke deg godt om i fremtiden. For å gjøre det, følg de siste e-handelstrendene, implementer endringer så ofte som mulig, og vær så klar for det uventede som mulig. Det siste året viste bare at enkelte arrangementer kunne ryste markedet, og du må være forberedt på det.
Kommer vi noen gang tilbake til vanlig salg?
Det korte svaret er – JA. Imidlertid ikke fullt ut.
Studier viser at folk som har prøvd netthandel en gang, sannsynligvis vil holde seg til denne vanen. Derfor vil flere og flere mennesker kjøpe produkter og tjenester virtuelt.
Netthandel vil imidlertid aldri helt erstatte vanlige.
Som mennesker ønsker vi samhandling og personlige opplevelser. Derfor, når nedstengningene er fullført, vil folk gjerne huske det gammel normal og gå tilbake til vanlig shopping – om så bare for en stund.
Som bedrift må du sette opp en strategi som vil hjelpe deg med å lykkes i begge shoppingformene. Hvis du kan trives i både vanlig og virtuelt salg, er du definitivt foran mange andre virksomheter i markedet ditt.