Økonomiske nyheter

FinOps: En forbedret løsning for selskapets Cloud Financial Management

Baltic assist - Skreddersydde outsourcingløsninger

Bedrifter som bruker Cloud til å administrere virksomheten sin, nyter fordelene, som massiv innovasjon og smidighet.

Det kan imidlertid ha en pris å kjøre bedriftens infrastruktur i Cloud. Oftere enn ikke er den prisen mistet synlighet og kontroll over kostnadene dine – til tider, uten at du skjønner hvor pengene ble av, og hvorfor.

Problemet her er at en tradisjonell innkjøpsmetode ikke tjener lenger. Derfor trenger du en ny modell som muliggjør ulike team fra din bedrift å snakke samme språk.

Med andre ord, din bedrift trenger en modell designet for administrere kostnader uten tap av fleksibilitet og hastighet.

Derfor vil vi i denne artikkelen introdusere deg til FinOps ved å definere den, diskutere dens hovedfaser og prinsipper.

 

Hva er FinOps?

FinOps is en driftsmodell som bringer økonomisk ansvarlighet til utgiftene i skyen.

Med FinOps kan IT-, finans- og forretningsteamene dine dele og administrere de samme prosessene. Derfor kan de nyte fordelene med skyen mens de opprettholder hastigheten.

 

FinOps faser

FinOps-modellen består av følgende tre faser:

1. Informer

Informasjonsfasen gir deg synlighet og skykostnadsfordelingen. Med andre ord kan alle lagene observere hvor mye de bruker og hvorfor.

I denne fasen kan medlemmer fra ulike team se sammenligningen med budsjetter og prognoser og levert verdi.

2. Optimal

Optimaliseringsfasen setter opp de riktige optimaliseringstrinnene å ta for å komme nærmere forretningsmålene dine.

I praksis kan det bety å vedta en kjøpspareplan eller redusere ekstrautgifter ved å bestemme seg for å kvitte seg med gammel programvare som ikke tjener noen.

3. Betjen

Driftsfasen handler om iverksette tiltak for de avtalte målene.

Det viktigste å huske her er at hvert skritt skal flytte virksomheten nærmere dens kontinuerlige utvikling og forbedring.

 

Hovedprinsippene til FinOps

Det finnes seks hovedprinsipper for vellykket FinOps-applikasjon

1. Lag må samarbeide.

For å overkomme de mulige utfordringene med en skyinfrastruktur, må teamene samarbeide. Samarbeidet deres bør være nesten sanntid og rettet mot å levere effektivitet og innovasjon.

2. Alle tar eierskap til sin skybruk.

For rask innovasjon må hvert teammedlem være ansvarlig og bemyndiget til å ta beslutninger.

3. Et sentralisert team driver FinOps.

For å redusere duplisering må noen aktiviteter sentraliseres. Et godt eksempel er kostnadsrapportering.

Sentralisering av noen av prosessene gjør at bedriften unngår tidssløsing og øker både kvaliteten og hastigheten på operasjonene.

4. Rapporter bør være tilgjengelige og tidsriktige.

Å ha umiddelbar tilgang til tilbakemeldinger og rapporter øker sannsynligheten for mer effektivt samarbeid mellom teamene og generelt mer vellykket bedriftsatferd.

Med tidsriktige rapporter kan alle teamene fokusere innsatsen på rask implementering av nødvendige justeringer.

5. Beslutninger er drevet av forretningsverdien til skyen.

Observasjon av trending og variansanalyse gir teamene en forståelse av hvorfor kostnadene er høyere enn forventet.

Derfor er beslutningene mer presise og handlingsorienterte.

6. Dra nytte av den variable kostnadsmodellen til skyen.

Dette prinsippet gjør det mulig for bedrifter å redusere kostnader ved å sammenligne priser mellom tjenester og ressurstyper.

Som et resultat kan bedrifter implementere regelmessige inkrementelle forbedringer av skybruken deres.

 

konklusjonen

Alt i alt er den største fordelen med FinOps dens evne til å oppmuntre bedriftens team til å jobbe sammen mot de samme målene.

Dessuten, FinOps gjør det mulig for virksomheten din å optimalisere hastigheten, kostnadene og kvaliteten på skyen din, og sørge for at alle utgifter er klare.

Implementering av FinOps i forretningspraksisen din gir deg mulighet til å bevege bedriften din fremover med langsiktige resultater i tankene.