I sammenheng med Covid-19-pandemien hører vi stadig mer om digitalisering og hvordan den forandrer hverdagen og arbeidsstilen og -vanene våre. Vi hører også enda mer at menneskelig arbeidskraft kan bli erstattet av roboter en dag. Eksperter sier imidlertid at det ikke er noen grunn til bekymring og peker på det finanssektoren, der synergien mellom den menneskelige faktoren og prosessautomatisering driver fremgangen.
Implementering av digitale prosesser for konkurransefortrinn og forretningsvekst
Digitalisering innen finans, spesielt i dataanalyse og systematiseringsprosesser, spiller en viktig rolle i dagens forretningsmiljø. Effektiv dataadministrasjon påvirker virksomhetens ytelse direkte både når det gjelder hastighet og kvalitet. Ifølge Andžej Rynkevič, direktør i outsourcingselskapet Baltic Virtual Assistants, kan digitalisering av ulike finansielle prosesser til og med gi bedrifter et konkurransefortrinn og sikre langsiktig vekst.
«Digitale prosesser bør være relevante for finansrelaterte virksomheter som er villige til å opprettholde sin konkurranseevne og ekspandere. Uten finansteknologi er det en risiko for å miste eksisterende eller potensielle kunder. Følgelig er flere og flere av dem selv på jakt etter muligheter for prosessoptimalisering og trenger derfor partnere som kan sikre effektivitet og høy kvalitet på tjenestene. Dessuten avlaster automatisering av enkelte jobber belastningen for fagfolk, og reduserer dermed sannsynligheten for feil”, sier eksperten. Han legger også til at implementering av digitale prosesser hjelper bedrifter med å skape et konkurransefortrinn i å tiltrekke seg kunder og ansatte. «I finansielle tjenester er ikke effektive og intuitive digitale prosesser eller verktøy alene nok til å utføre oppgaver. Og nøkkelaspektet er at de beste fagfolkene i økende grad velger en arbeidsplass basert på om bedriften vil kunne tilby dem goos for å utmerke seg som profesjonelle og jobbe effektivt. På slutten av dagen er det lettere å utføre oppgaver ved hjelp av automatiseringsverktøy enn å gjøre dem manuelt i lang tid.
Monotone og tidkrevende oppgaver automatiseres først
Digitalisering innen finans har med A. Rynkevičs ord først påvirket monotone og tidkrevende oppgaver som f.eks. behandling av finansielle data som tidligere ble gjort manuelt. "Datamaskiner kan utføre millioner av instruksjoner og beregninger per minutt, mens det kan ta timer eller til og med dager for mennesker. Automatiseringsverktøy finner data, behandler dem og forbereder dem i et forståelig format slik at ansatte kan filtrere og bruke dem til å utføre oppgavene sine med noen få klikk på en knapp, fortsetter eksperten.
Eksperten innrømmer at verktøyene som brukes for å utføre oppgavene er i endring ettersom rollen til finansmannen selv. «Gitt de nåværende endringene, er det åpenbart at rollen til en moderne finansmann også er i endring – han/hun må være bevisst ikke bare på de økonomiske aspektene, men også ha bakgrunn fra informasjonsteknologi, noe som gjør denne jobben enda mer dynamisk og konkurransedyktig, sier han.
Ifølge A. Rynkevič viser det at betydningen av den menneskelige faktoren i finanssektoren ikke bør avta over tid – digitaliseringsverktøy er ikke det eneste aspektet som trengs for å sikre effektive prosesser, ettersom fagfolk må velge verktøy riktig. For å ta i bruk digitaliseringsmuligheter trengs det riktige verktøy og dyktige finansfagfolk som må forstå verktøyene som finnes på markedet og kunne velge, bruke og ofte integrere dem.
A. Rynkevič avslører at i selskapet han driver, i tillegg til en betydelig del av oppgavene som utføres av økonomiavdelingen, er oppgavene til andre avdelinger, inkludert personalledelse, salg, administrasjon eller markedsføring, digitalisert. Direktøren legger også til at selskapet har et eget ekspertutvalg for automatisering for å vurdere muligheter for digital utvikling. «Alle våre avdelinger følger regelen om at ved høyere etterspørsel etter menneskelige ressurser, bør forespørselen først passere ekspertkomiteen for automatisering. Vi fokuserer på de mest effektive og mest verdifulle oppgavene, så resten som kan utføres ved hjelp av digitalt utstyr er overlatt til datamaskiner, sier A. Rynkevič.
Pandemien akselererte digitaliseringen
Når det gjelder virkningen av pandemien på digitaliseringen av finansielle tjenester, mener eksperten at situasjonen har akselerert digitaliseringstakten, men selve verktøyene og instrumentene er ikke nye. "Jeg tror ikke det var en revolusjon. Pandemien oppmuntret imidlertid flere virksomheter til å implementere digitale prosesser og begynne å bruke digitale økonomiske verktøy som allerede var utviklet. På den annen side førte situasjonen til en generell avtale om at alle dokumenter og kontrakter kunne signeres på nett. Når det gjelder finansinstitusjoner, er det også viktig å merke seg at pandemien har blitt en stimulans for dem til å ta i bruk modeller for fjernarbeid, som i den pre-pandemiske verden ble ansett som for risikabelt, avslutter Rynkevič.