Nyheter

Datainnbrudd, phishing: Hvordan det påvirker B2B-bedrifter, hvordan forhindre det?

Phishing

Datainnbrudd, phishing: Hvordan det påvirker B2B-bedrifter, hvordan forhindre det?

Oversikt

Nettsikkerhetsproblemer som datainnbrudd og phishing blir stadig viktigere – spesielt når det gjelder B2B-bedrifter.

Ettersom så mange selskaper har flyttet på nettet i løpet av det siste året, er innsatsen for å få data stjålet like høy som aldri før.

Derfor er det viktig å diskutere noen måter å hjelpe bedriften din med å forhindre cybersikkerhetskriminalitet som datainnbrudd eller phishing.

Phishing

Hva er datainnbrudd?

B2B-selskaper er vanligvis de som lagrer store mengder data – om sine produkter, kunder, ansatte osv.

Derfor er all denne informasjonen utsatt for datainnbrudd.

Datainnbrudd oppstår når en hacker bryter seg inn De databaser og lekker informasjonen lagret i dem – det være seg IP-adresser, passord, bankinformasjon osv.

En viktig ting å huske her er at selv i de fleste databaser er passord kryptert. Det finnes måter å omgå krypteringen på.

Derfor bør du gjøre det bruk aldri det samme passordet på mer enn ett nettsted for å unngå å bli offer for ytterligere cybersikkerhetsforbrytelser.

Hva er phishing-e-poster?

Phishing-e-poster er sannsynligvis den vanligste nettsikkerhetskriminaliteten.

Tenk over det – enten det var jobben din eller e-posten din, har du sannsynligvis mottatt minst én eller to phishing-e-poster så langt.

Hva alle har til felles:

  • De er tilsynelatende troverdige. Du kan få en e-post fra et annet selskap med deres logo og legitimasjon vedlagt, slik at det ser ut som en helt legitim e-post.
  • Du blir bedt om å følge en bestemt lenke eller gi spesifikk informasjon. På en veldig profesjonell måte vil avsenderen av en phishing-e-post oppfordre deg til å klikke på en vedlagt lenke eller svare med personlig informasjon.
  • En følelse av at det haster. Vanligvis anbefales du å svare på en e-post så snart som mulig for å unngå problemer.

Det eneste målet med phishing-e-poster er å skaffe dataene dine. Derfor må du være forsiktig og beskytte din personlige informasjon mot potensielle kriminelle.

Når du får mistanke om at en e-post du har mottatt kan være en phishing, sletter du den umiddelbart og endrer e-postpassordet ditt.

Hvordan forhindre datainnbrudd og phishing?

Mens bedrifter i nesten alle sektorer kan bli ofre for datainnbrudd og phishing, kan noen ting gjøres for å forhindre disse nettkriminalitetene.

Følg disse trinnene for å være trygg og sikker på nettet:

  1. Invester i kraftig cybersikkerhetsprogramvare for din bedrift. Det inkluderer antivirusprogramvare, sikre VPN-er (et virtuelt privat nettverk), passordbehandlere og mer.
  2. Hvis en e-post virker mistenkelig, slett den. Informer dessuten kollegene dine om potensielle phishing-angrep.
  3. Slå av enhetene dine etter at du har fullført arbeidet med dem. Det forhindrer hackere i å installere skadelig programvare på datamaskinen din eller andre enheter.
  4. Sett opp kryptering til USB-flashstasjonene.
  5. På selskapsnivå - opprette et team som vil være ansvarlig for å håndtere cybersikkerhetsproblemer.
  6. Informer teamene dine om potensielle cybersikkerhetstrusler.
  7. Slett all sensitiv informasjon fra enheten din når du ikke lenger trenger den.

Har du et spørsmål?
Ta kontakt!

Baltic Assist tilbyr en omfattende outsourcing-løsning som sparer kostnader, øker effektiviteten og strategiske beslutninger for virksomheten din.

Sjekk ut andre nyheter