Nyheter

Datainnbrudd, phishing: Hvordan det påvirker B2B-bedrifter, hvordan forhindre det?

Phishing

Nettsikkerhetsproblemer som datainnbrudd og phishing blir mer og mer viktig – spesielt når det gjelder B2B-bedrifter.

Ettersom så mange selskaper har flyttet på nettet i løpet av det siste året, er innsatsen for å få data stjålet like høy som aldri før.

Derfor er det viktig å diskutere noen måter å hjelpe bedriften din med å forhindre cybersikkerhetskriminalitet som datainnbrudd eller phishing.

Hva er datainnbrudd?

B2B-selskaper er vanligvis de som lagrer store mengder data – om deres produkter, kunder, ansatte osv.

Derfor er all denne informasjonen utsatt for datainnbrudd.

Datainnbrudd oppstår når en hacker bryter seg inn De databaser og lekker informasjonen lagret i dem – det være seg IP-adresser, passord, bankinformasjon osv.

En viktig ting å huske her er at selv i de fleste databaser er passord kryptert. Det finnes måter å omgå krypteringen på.

Derfor bør du gjøre det bruk aldri det samme passordet på mer enn ett nettsted for å unngå å bli offer for ytterligere cybersikkerhetsforbrytelser.

Hva er phishing-e-poster?

Phishing-e-poster er sannsynligvis den vanligste nettsikkerhetskriminaliteten.

Tenk på det – enten det var jobben din eller e-posten din, har du sannsynligvis mottatt minst én eller to phishing-e-poster så langt.

Hva alle har til felles:

  • De er tilsynelatende troverdige. Du kan få en e-post fra et annet selskap med deres logo og legitimasjon vedlagt, slik at det ser ut som en helt legitim e-post.
  • Du blir bedt om å følge en bestemt lenke eller gi spesifikk informasjon. På en veldig profesjonell måte vil avsenderen av en phishing-e-post oppfordre deg til å klikke på en vedlagt lenke eller svare med personlig informasjon.
  • En følelse av at det haster. Vanligvis anbefales du å svare på en e-post så snart som mulig for å unngå problemer.

Det eneste målet med phishing-e-poster er å skaffe dataene dine. Derfor må du være forsiktig og beskytte din personlige informasjon mot potensielle kriminelle.

Når du får mistanke om at en e-post du har mottatt kan være en phishing, sletter du den umiddelbart og endrer e-postpassordet ditt.

Hvordan forhindre datainnbrudd og phishing?

Mens bedrifter i nesten alle sektorer kan bli ofre for datainnbrudd og phishing, kan noen ting gjøres for å forhindre disse nettkriminalitetene.

Følg disse trinnene for å være trygg og sikker på nettet:

  1. Invester i kraftig cybersikkerhetsprogramvare for din bedrift. Det inkluderer antivirusprogramvare, sikre VPN-er (et virtuelt privat nettverk), passordbehandlere og mer.
  2. Hvis en e-post virker mistenkelig, slett den. Informer dessuten kollegene dine om potensielle phishing-angrep.
  3. Slå av enhetene dine etter at du har fullført arbeidet med dem. Det forhindrer hackere i å installere skadelig programvare på datamaskinen din eller andre enheter.
  4. Sett opp kryptering til USB-flashstasjonene.
  5. På bedriftsnivå – opprette et team som vil være ansvarlig for å håndtere cybersikkerhetsproblemer.
  6. Informer teamene dine om potensielle cybersikkerhetstrusler.
  7. Slett all sensitiv informasjon fra enheten din når du ikke lenger trenger den.