Nyheter

Kan smidig metodikk brukes på outsourcede prosjekter?

Baltic assist - Skreddersydde outsourcingløsninger

Agil metodikk er noe som raskt har blitt status quo i mange programvareutviklingsselskaper, men hvordan kan det hjelpe deg? La oss ta en titt på hvordan du kan kombinere det med å outsource noen av de essensielle funksjonene dine. På den måten kan du vurdere om det er en hit eller glipp i forhold til hva du ønsker å få gjort.

Den smidige metodikken i et nøtteskall

Grunnfjellet i den smidige tilnærmingen er flytende og artikulert kommunikasjon. Ved å la alle jobbe med en mengde forskjellige oppgaver til enhver tid, kan du utnytte det mangfoldige spekteret av ferdigheter til teamet ditt. Hver idé blir så i hovedsak stemt frem på mange forskjellige måter av mennesker med forskjellige ferdigheter og livssyn. Høres ganske bra ut fra et kreativitetssynspunkt, ikke sant?

Hvorfor smidige prosesser kan effektivisere outsourcede prosjekter

Det fine med smidige metoder er at, forutsatt at du har riktig kommunikasjon, kan du skalere i det uendelige. Den lar deg outsource, øke størrelsen på teamet ditt og øke arbeidsmengden betraktelig.

Jo flere personer du legger til i blandingen, jo flere ideer vil du ha flytende rundt. Det vil tillate at alt du kommer opp med kan bli sett på fra enda flere synspunkter og forhåpentligvis raffinert som et resultat. Nok en gang, høres ut som akkurat den typen ting du trenger hvis du vil finne den kreative gnisten som setter konkurrentene i skyggen.

Hva er det overordnede målet med å kombinere smidige metoder og outsourcing?

Å kombinere smidig metodikk og outsourcing er en spennende idé og en som blir prøvd av enkelte selskaper for tiden. På dette tidspunktet er det viktig å merke seg at mens "smidig" kom fra programvareverdenen, sprer den seg nå som en ild i tørt gress. Det skyldes, i liten grad, den løpske suksessen til antallet av selskaper på det feltet.

Ved å bringe de to sammen, har du som mål å holde arbeidsstyrken din fleksibel og slank, samtidig som du fremmer eksepsjonell kommunikasjon. Se for deg et selskap som kan ansette alle de trengte, bare så lenge de trengte, og dra nytte av alle ferdighetene deres. Det er målet for virksomhetene som prøver å kombinere de to.

Hvor smidige metoder kan støte på vanskeligheter

Den ene potensielt farlige fallgruven med den smidige tilnærmingen til arbeid er at den lever og dør av kvaliteten på kommunikasjonen. Det er veldig bra å ha alle hendene på dekk og gi erfarne mennesker roller som er nær frie tøyler, men du trenger kommunikasjon for å følge med.

Uten flytende kommunikasjon vil ikke venstre hånd vite hva høyre side gjør. Det kan være et betydelig problem av mange grunner. For det første vil det kaste bort mye tid og energi ettersom alle må sjekke hva alle andre gjør. Dette problemet vil da bli forsterket hvis du har satt ut viktige funksjoner til ansatte utenfor stedet. I en ideell verden kommuniserer alle fritt hva de jobber med. Men når kommunikasjonsstrømmen tørker opp, har du ingen annen mulighet enn å jage i det uendelige.

En annen ting du må være på vakt mot er hovedsynden ved kreative bestrebelser: duplisert innsats. Hvis du har flere team som alle jobber med overlappende områder, må de snakke regelmessig og fritt. Hvis de ikke gjør det, vil du ende opp med å betale for å løse de samme problemene på en rekke litt forskjellige måter; det er ikke bra for noen.

Viktigheten av riktig passform, og hvordan du oppdager det

Å oppdage riktig passform er mer kunst enn vitenskap, men det betyr ikke at det ikke er viktige tips du bør være på utkikk etter.

For det første vil du sikre at alle forstår hva andre i teamet er ansvarlige for. Det sikrer at det ikke er feil i rapporteringen eller tilfeller av personer som gjør inngrep i hverandres ansvarsområder.

For det andre må du lede fra fronten hvis du vil synliggjøre viktigheten av kommunikasjon til den kollektive produksjonen. Utvikle en kultur der ingen er redde for å nærme seg noen andre, og hvor det utkontrakterte personalet føler seg verdsatt. Legg vekt på faktadeling, presis og konsis kommunikasjon på tvers av alle nivåer i virksomheten.

Du kan alltid sjekke innlegget vårt "Hvordan administrere virtuelle team?" om å lykkes med å administrere virtuelle team mer detaljert!

Konklusjon: Å vite hvilken vei du skal gå

Det er virkelig verdi å hente fra å ta i bruk den smidige metodikken på enhver arbeidsplass, men en balanse må finne sted. Det nytter ikke å prøve å presse en måte å jobbe på i teamet ditt som ikke er egnet for den type oppgaver de trenger å takle.

Start med å skape en kultur med flytende og åpen kommunikasjon, og bruk den som grunnlaget å bygge på. Du kan deretter bringe ditt outsourcede team inn i en kultur der de føler seg verdsatt og har kontaktene som trengs for å gjøre en forskjell for virksomheten din.