Nyheter

Et verdensomspennende rykte for en premium outsourcing-tjenesteleverandør

outsourcing

I motsetning til svært mange virksomheter rundt om i verden, har ikke veletablerte outsourcingselskaper blitt påvirket av den globale koronaviruspandemien. Mens mange private og offentlige virksomheter fortsatt tilpasser seg fjernarbeid, er andre som allerede forsto de subtile detaljene ved å jobbe eksternt for noen år siden glade for å se resultatene deres vokse. Som sådan, Baltic Assist er ikke et unntak. Grunnlagt som en oppstart i 2015, har den raskt forvandlet seg til en vellykket bedrift som i dag har over 500 kunder fra Europa, USA og til og med Hong Kong.

Det mislykkede intervjuet ble til en bedrift

Andžej Rynkevič, medgründer og administrerende direktør i Baltic Assist, oppdaget først begrepet "virtuell assistent" i 2014. På den tiden lette en privat investor fra Danmark Per Møller etter noen som kunne hjelpe ham med de investeringsrelaterte oppgavene i Litauen. Stillingen som en virtuell assistent med fleksibel arbeidstid og mulighet til å jobbe hjemmefra fanget A. Rynkevičs oppmerksomhet, og han bestemte seg for å gå på et intervju. Men hans kandidatur svarte ikke til forventningene til den danske investoren. 

Ikke desto mindre var den fremtidige forretningsmannen fortsatt interessert i ideen om outsourcing. Etter et par uker tok han kontakt med P. Møller, introduserte ham for planene hans om å starte et selskap som tilbyr eksterne regnskapstjenester, og inviterte til slutt dansken til å være hans aller første klient.

«Jeg håpet virkelig at jeg kunne få den første bedriftsklienten, så jeg forberedte en presentasjon om konseptet, de innledende og senere stadier av vekst. I stedet for et positivt svar, fikk jeg et tilbud fra hans side om å investere i det nye selskapet. Så det var slik det hele begynte. Som en romantisk historie, kan jeg si’ – A. Rynkevič forteller om opprinnelsen til Baltic Assist.

Konsekvent vekst

Baltic Assist har vokst jevnt siden starten, med en samlet omsetning på over 100 % hvert år. A. Rynkevič forklarer at det var fleksibilitet overfor de stadig skiftende markedsforholdene som var nøkkelen til å bygge en stabil forretningsmodell.

«Vi observerte hele tiden markedet, oppførselen til våre nåværende eller potensielle kunder og konkurrentene våre, og vi fortsatte å justere både tjenestene og prisene. Til slutt førte dette til etableringen av en bærekraftig forretningsmodell som nå gir oss et sterkt konkurransefortrinn i vårt målmarked.

Det sier seg selv at selskapet har møtt ulike utfordringer i løpet av utviklingen, som for eksempel mangelfull merkegjenkjenning fra et kundesynspunkt. I følge A. Rynkevič har Baltic Assist i jakten på kundebehandling av høy kvalitet vært spesielt oppmerksomme på kundens behov helt fra starten, og har derfor fått et verdensomspennende rykte som en upåklagelig tjenesteleverandør. 

«Det hjalp oss med å skape et image, som utvilsomt begynte å spre seg ved hjelp av mund-til-munn-markedsføring,» legger konsernsjefen til. 

Attraktiv bedriftskultur 

Baltic Assist-teamet består av en rekke fagfolk – fra virtuelle regnskapsførere og finanseksperter til kundesuksessansvarlige. Det første året var det færre enn 10 ansatte, men i dag teller selskapet nesten 150 virtuelle assistenter.

Mens den globale koronaviruspandemien har blitt en hodepine for mange bedrifter, har en vanlig dag på jobben ikke endret seg for Baltic Assist-ansatte.

"Vi har jobbet eksternt siden 2015, så vi trengte ikke å gjøre noen ekstra innsats for å tilpasse oss," sier A. Rynkevič. 

De ansatte der har hatt glede av muligheten for fjernarbeid i lang tid. Noen av dem jobber hjemmefra konstant mens andre holder en ukentlig balanse, for eksempel to dager på kontoret og tre dager hjemme. Videre betyr den virtuelle naturen til arbeidet ved Baltic Assist at det ikke er begrenset av grensene til Republikken Litauen – medarbeiderne har friheten til å utføre oppgavene sine samtidig som de nyter solen i Spania eller Hellas. Det eneste som må er en god internettforbindelse. 

Dessuten er mellommenneskelige relasjoner i selskapet basert på åpenhet, slik at både ledelsen og de ansatte kan stole på hverandre. 

«Andre virksomheter, spesielt store selskaper, bruker strenge prosedyrer. For eksempel, hvis du ønsker å avansere fra en startnivåstilling til en høyere, vil du forventes å ha brukt minst halvannet år på det nivået. På Baltic Assist har vi selvfølgelig også noen regler, men hvis personen er dyktig og motivert, tillater og oppmuntrer vi dem til å bruke sitt fulle potensiale, og legger byråkratiske tiltak til side,' argumenterer A. Rynkevič.

Han er overbevist om at den rådende meritokratikulturen i selskapet ikke bare er den største fordelen med å jobbe der, men også hovedårsaken til at Baltic Assist skiller seg ut blant andre markedsaktører.