Jobbintervjuer har en tendens til å forårsake mye stress for folk som er villige til å ta et skifte i karrieren.
Hva burde jeg ha på meg? Bør jeg ta med en kopi av CV og følgebrev? Hva med å få en anbefaling fra min nåværende arbeidsgiver?
Dette er bare noen av de vanligste spørsmålene kandidater har før et jobbintervju.
Derfor har vi for denne artikkelen samlet en liste over de beste tingene kandidater kan gjøre for å sikre at intervjuet deres går problemfritt.
#1 GJØR LEKSISENE DINE OG UNDERSØK SELSKAPET
Det viktigste du bør gjøre før du kommer til et jobbintervju er å gjøre research.
Du bør lese deg opp om selskapet, dets mål, oppdrag, produkter eller tjenester. Dessuten er det viktig å dykke dypere inn i stillingen du søker på.
Faktisk, ifølge undersøkelse av Bullhorn, 30 % av rekruttererne vurderer å "svarteliste" kandidater som søker på jobber de er åpenbart ukvalifisert for.
For å unngå å gjøre et slikt inntrykk, sørg for at du har lest stillingsannonsen nøye, og er forberedt på å dele dine beste egenskaper og yrkeserfaring med HR.
#2 KLE DEG I HENHOLD TIL SELSKAPETS KLEDNINGSKODE
Når du skal velge antrekk for jobbintervjuet ditt, er det viktig å lære mer om selskapet.
Hvis du søker på en bedriftsstilling, velg et forretningsutseende. Hvis du ønsker å jobbe i en startup, vil et mer tilbakelent antrekk gjøre det fint.
En tommelfingerregel er å unngå alt som viser for mye av huden din eller får deg til å se uprofesjonell ut.
Hvis du er i tvil, send en melding til HR, og spør hvilken kleskode de går for i selskapet sitt.
#3 KOM PÅ TID
Å komme til jobbintervjuet i tide er det minste du kan gjøre for å gjøre et godt inntrykk.
Derfor, hvis du har en tendens til å komme for sent, sørg for at du drar til et møte i god tid.
På den annen side er det ikke nødvendig å komme tretti minutter før det planlagte intervjuet.
Velg å være der 5-10 minutter i forveien.
#4 LYTT NØYE, SÅ SNAKK
En av de største feilene kandidater gjør er å forberede en 15-minutters lang tale uten å ta hensyn til hva en intervjuer sier.
For å unngå det, tenk gjennom hva du ønsker å legge vekt på i et jobbintervju, men fokuser oppmerksomheten på hva som skjer i rommet.
På den måten vil du øke sjansene dine for å gjøre et godt førsteinntrykk.
#5 HÅNDTER STRESSEN DIN
Selv om du har all nødvendig erfaring og kompetanse for stillingen, kan du fortsatt mislykkes på et intervju hvis du er overstresset.
For å unngå det, prøv noen av følgende tips:
- gjør en kort morgentrening før et intervju;
- meditere i fem minutter;
- fokus på pusten din;
- jobbe med tankegangen din. Husk at det bare er ett intervju, og det er snart over.
#6 VÆR OPPMERKSOM PÅ KROPPSSPRÅKET DITT
Hver gang vi befinner oss i stressende situasjoner, har vi en tendens til å miste litt kontroll over kroppsspråket vårt.
Vær derfor ekstra oppmerksom på håndbevegelser, sittestilling og stemmeleie når du er på jobbintervju.
Sitt rett, prøv å snakke i moderat hastighet, fremhev poengene dine med noen håndbevegelser.
#7 VÆR NYSKER
Enten det er å lytte om din potensielle arbeidsplass og kollegaer, eller selskapets årlige mål, sørg for at du viser din interesse og nysgjerrighet.
Både i ord og kroppsspråk.
Nysgjerrighet er en av nøkkelegenskapene som ansettelsesledere ser etter når de skal velge ut kandidater. Når du viser din interesse, gjør du inntrykk som en villig til å lære – både på arbeidsplassen og i livet.
#8 FORBERED NOEN ÅPNE SPØRSMÅL
Et sted på slutten av jobbintervjuet kan en HR spørre – har du spørsmål?
Bruk denne muligheten til å stille smarte åpne spørsmål som vil hjelpe deg å lære mer om selskapet og stillingen du søker på.
#9 REKK UT TIL HR
Når du er ferdig med jobbintervjuet, send en kort melding til HR-sjefen og takk for intervjuet.
Du trenger ikke å overdrive dette trinnet - skriv en kort e-post som er nøyaktig til poenget.
Å gjøre det vil hjelpe deg å skille deg ut som en som bryr seg om stillingen og er seriøs nok til å ta den.
#10 GJØR DITT BESTE OG SLAPP AV
Hvis du har forberedt deg til intervjuet, kommet godt kledd og deltatt aktivt i en samtale, har du gjort en god jobb!
Nå er beslutningen på selskapets side, og alt du trenger å gjøre er å slappe av og vente på samtalen deres.